Blog
0   3

Husk, kedsomhed er forbudt. Godt nytår.

Abonner på nyt om Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

2017 er ved at gå på hæld, men skoleåret fortsætter med uformindsket styrke lige efter årsskiftet. Det samme gør debatten.

Det er almindelig skik at samle op på året, der gik. I samfundsfag er det næsten obligatorisk at starte det nye år op med en gennemgang af hhv. Dronningens- og statsministerens nytårstale. En gennemgang, som en del elever tilsyneladende ikke finder nær så interessant, som samfundsfagslæreren. Slet ikke hvis de efterfølgende skal skrive deres egen nytårstale. Det forstår man ikke.

Året har budt på diskussioner om elevernes evne til fordybelse, deres indsigt i kildearbejde, prøverne, forskellige omtaler af undervisningsmaterialer, film, bøger samt en del løst og fast, der dukkede op hed ad vejen.

I december handlede bloggen om de alt for mange stille elever i kulturfagene, som for mit vedkommende bliver et fokusområde i det nye år frem mod prøveudtrækkene.

Det er heller ikke gået bloggerens næse forbi, at der i medierne har været en del omtale af elever, der keder sig i skolens undervisning. Vores undervisningsminister blev inddraget i debatten og meddelte, at der på det område var plads til forbedring, men at der er en del undervisningsstof, som må tilegnes, uanset om man keder sig eller ej.

Artiklen fortsætter under banneret

Det er dejligt, at folkeskolen til stadighed kan være genstand for den gode mediehistorie, om end man kunne savne samme indsigt i stoffet fra pressens side, som vi gerne forlanger af vores elever i kulturfagene. Kritisk sans kunne til tider være på sin plads.

Jeg håber for alle lærere og elever, at man som underviser bestræber sig på at gøre sin undervisning så interessant som muligt til gavn for alle parter. Vel vidende, at ikke alt stof er lige interessant. Men vi er ikke ansat i underholdningsbranchen, og der hvor jeg bliver særlig ærgerlig over den manglende indsigt i, hvad vores elever rent faktisk skal kunne præstere ved prøverne. Det er for mig alt andet end uvæsentligt. Det er vores opgave, at gøre vores elever så livsduelige som muligt, og det kan ikke kun foregå gennem infotainment. For nu at sætte tingene på spidsen.

Debatterne stopper heldigvis ikke med årsskiftet, og vi er klar igen fra januar. Her bliver der fulgt lidt på snakken om 12- talsinflationen, der åbenbart har indfundet sig i folkeskolen og i uddannelsessystemet generelt.

Man keder sig ikke som blogger på folkeskolen.dk.

Rigtig godt nytår derude. :-)


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
6.647 andre er allerede tilmeldt

Religionsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Religionslærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
4.288 andre er allerede tilmeldt