Debat

Lærervejledning er nødvendig

En ung lærer kan vel i dag næsten ikke forestille sig, hvordan en klasse med 25 børn før i tiden kunne arbejde roligt og effektivt først med fælles arbejde for klassen og så individuelt arbejde bagefter. Derfor vil jeg indsætte nogle prøver, som en klasselærer for en 2. klasse gav mig i 1991, fordi han var stolt af dem.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Klassen havde fået til opgave at skrive om deres dyr. I november har de ikke gået i skole ret længe, men de er optaget af deres egen indsats, og det er det, man ofte glemmer: børn ønsker virkelig at udvikle deres egne muligheder, og de bliver nervøse, når de forhindres i det.   Og det er det, der sker for mange børn i dag. Vi har givet dem en urolig skole med mange forskellige voksne, forskellige lokaler, forskellige krav og masser af underholdning. Men de små klasser bør have de samme to lærere hver dag, samme lokale, samme rytme, samme regler. For de vil fremad, og det kræver en slags indre ro.

Jeg holdt en del foredrag for lærere rundt i landet engang, men ser i dag, at det var det rene tidsspilde, for lærerne har ikke fået lov at bestemme, hvordan man bør undervise.  Det har i flere år været politikernes sag. Og det har været muligt for dem - uden hverken erfaring på området eller kendskab til forskningen. Så nu betaler tusindvis af børn med deres aggression eller depression, og samfundet har mistet sin midtergruppe, hvilket skaber konflikter.

Men her er eksempler på, hvad børn i 2 klasse – i november- har arbejdet med hver for sig efter systematisk undervisning, styret af en lærer, der fik hjælp fra en lærebog med grundig vejledning. Det har været en hjælp, fordi det tydeliggør det systematiske. Og som psykologen Pribram har forklaret, så tager man mod lærdom, når det nye ligger i den rigtige forlængelse af det, man har lært. ”Her er noget, jeg har hørt om før, men der er kommet nyt til – hvad er det? ”- Derfor er en lærervejledning med et klart system vigtig for en lærer med 25 børn omkring sig.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Undervisning er en kunst i sig selv. Det drejer sig ikke om stoffets sværhedsgrad, om det er en 2.gradsligning eller bogstavindlæring, men om der er system i undervisningen, om den er bygget op, så den fanger interessen. Det er svært selv at sørge for midt i en time. Derfor bør man som lærer have en grundig lærervejledning med eksempler og ideer at tage af hver eneste dag.