Lærer til lærer

Juledøre

Gennem mange år har vi haft den juletradition, at alle klasser dekorerer den udvendige side af klassens dør. Der kåres en 1., 2. og en 3. plads i hver afdeling.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvert år gennem de sidste mange år, d.1. december har alle klasser på Østervangsskolen i Roskilde virkelig travlt. Eleverne udtænker, planlægger, kreerer og knokler for at blive årets vinder af den årligt tilbagevendende konkurrence.

Konkurrence er ikke altid pædagogisk ukorrekt, som man måske ofte fristes til at tro. I klasserne skal der tales om, hvad det vil sige at være en god vinder, en god taber, at føle glæde på andres vegne, og at modstykket hertil, “ misundelsen” godt kan vise sit ansigt, da det hører til det at være menneske. Men lader man sig fylde op af de mange dekorative, opfindsomme ideer, der visualiseres rundt om på gangene kan det positive og det kreative sprede sine vinger ud og vifte det negative væk.

For Østervangsskolen er en praktisk, musisk, innovativ profilskole og med en spritny og stor HDS-billedkunstafdeling, samt en musiktalent-klasse har skolen et særligt kreativt elevgrundlag.

Dette synliggøres for fuld skrue op til jul, hvor den ene skønne og opfindsomme juledør efter den anden toner frem i den dunkle decembermørke.

Store som små elever går “all in” med karton, glimmer, guirlander, hjerter, stjerner, lim, tape, søm og skruer. Der spredes en stemning, for hvem vil ikke gerne have æren af at have lavet den smukkeste, hyggeligste eller mest opfindsomme juledør.

Og opfindsomheden blomster, det er helt sikkert. Man ser det fra år til år, for der er ikke noget med at kopiere noget man så året før, og hvis man benytter sig af Pinterest må det gøres raffineret, så det bliver “ens egen ide”.

For at være kreativ handler i høj grad om at inspirere og lade sig inspirere. Der må “stjæles” med arme og ben, for det handler ikke altid om bare “at tænke ud af boksen”, men også om “kreativitet på kanten”, netop at tage udgangspunkt i noget “kendt” og udvikle videre på det.

Powered by Labrador CMS