Museer og skoler skal arbejde bedre sammen

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kulturarvsstyrelsen har oprettet to nye centre for museumsundervisning, et i Nord- og Midjylland og et i region Syddanmark. Her bliver der arbejdet for et bedre samarbejde mellem museer og skoler, så elever og lærere kan få et større udbytte af museumsbesøg. Det nye Center for Museumsundervisning Syd har netop afholdt et seminar om rollespil for museumsundervisere og lærere, hvor folkeskolelærer og kulturformidler på Center for Undervisning i Aabenraa, Birgitte Boelt, var med.

Hvad kunne du bruge kurset til?

»For mig handlede det især om at få dannet netværk med museumsfolkene. Jeg fik nogle super gode kontakter. Kurset handlede om rollespil, som jeg synes er en spændende måde at bruge museerne på. Det er en af vejene til at gøre museerne mere levende«.

Hvordan samarbejder du med museerne?

»Jeg er lige nu i gang med at søge penge til et samarbejde med Sønderborg Slot, hvor danske og tyske børn skal udstille. Der kan jeg bruge museet på en andeledes måde, fordi de åbner deres riddersal for udstillingen«.

Hvad kan de nye centre bidrage med?

»Hvis man skal have skoler ud på museerne, så skal museer og skoler kende til hinandens virkelighed: Her tror jeg, at centrene kan gøre en forskel. Nogle gange bliver der brugt en masse penge på museerne på projekter, som er helt hul i hovedet, fordi de ikke tager hensyn til skolernes årsplaner. Og så kunne man helt lavpraktisk sammen søge penge til museumsbusser, for udgiften til børnenes transport er ofte det, der holder skolerne tilbage fra et museumsbesøg«.

mls@dlf.org