Christoffer Halling er manden bag Randlev Skoles mini-zoo. Da han kom til skolen i 2006, fik han efter et stykke tid lov til at stille sine akvarier og terrarier op. Det er noget, eleverne nyder godt af i dagligdagen.

Randlev regnskov

På Randlev Skole er elektriske ål, lungefisk, tomatfrøer og sjældne kødædende planter en del af elevernes hverdag, og skolen bruger dyr og planter på mange måder i dagligdagen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Svinehjerter i blendet og frossen tilstand samt rejer drysser ned i det store akvarium, hvor fire armtykke elektriske ål på hver en meters længde kaster sig over lækkerierne. På den anden side af glasset følger en flok fascinerede piger i børnehaveklassealderen med, mens de sætter ord som »orv«, »vildt«, »sejt« og »wauv« på oplevelsen.

Akvariet med de elektriske ål er bare en enkelt af de eksotiske naturoplevelser, som Randlev Skole uden for Odder dagligt tilbyder eleverne at tage del i på allernærmeste hold. Længere henne ad gange står eksempelvis et andet stort akvarium, hvor en velvoksen lungefisk deler vand med en elektrisk malle fra Afrika og cichlider fra Sydamerika, hvor også akvariets ormepadder stammer fra. Og en håndfuld hink derfra står et regnskovsterrarium på størrelse med et velvoksent skab - fyldt med blandt andre grønne vandagamer, tomatfrøer, anoler, tokay-gekkoer og regnskovskaktusser.

Rollen som dyrepasser

Christoffer Halling med titel af serviceassistent er manden bag skolens mini-zoo. Han kom til skolen i 2006 medbringende sin store interesse for eksotiske planter og dyr og fik efter et stykke tid lov til at stille sine akvarier og terrarier op på skolen. Alle dyr og alt udstyr tilhører Christoffer Halling.

Han fungerer i det daglige som dyrepasser og formidler af informationer om skolens dyr og planter, der også tæller en bred vifte af kødædende planter, heriblandt den på vores breddegrader meget sjældne sunpitcher-plante fra Guyana i Sydamerika.

»Dyrene og planterne er jo min store hobby, og jeg kan rigtig godt lide at dele min fascination med andre. Og her er børnene bare helt fantastiske. De følger i den grad med i dyrenes gøren og laden, og det er helt sikkert, at hvis der nu skulle være en død fisk i et akvarium om morgenen, så får jeg det at vide med det samme, jeg træder ind på skolen. Og jeg får det ikke bare at vide en enkelt gang, men mange gange«, siger han.

Dyr giver ro og læring

Skoleleder Peter Gordon er også begejstret, for dyrene har nemlig flere positive virkninger.

»Først og fremmest får eleverne jo en omgang naturfaglig læring, der siger spar to. Christoffer ved alt om sine dyr og planter, og han lærer meget gerne fra sig, og derfor får eleverne en viden, der ligger noget uden for et normalt pensum. Men især dyrene har en anden vigtig funktion, nemlig som positive stemningsskabere. Vi kan se elever, der har været involveret i en konflikt, søge dyrene og bruge dem til at 'falde ned' igen, og det er en egenskab, der er guld værd. Så selv om vi naturligvis har udgifter til elektricitet og foder, så er det alle pengene værd«, siger lederen.

Også forældrene har udvist stor interesse for dyr og planter, der også tæller en mindre plantage af citrustræer, der er det første, man møder, når man træder ind på Randlev Skole.

I skolens kælder opbevarer Christoffer Halling foderdyr som kæmpemelorme, kakerlakker, vandregræshopper og tæger, og det er også dyr, som Randlev Skoles elever er fortrolige med - også ud over de fluer, der med jævne mellemrum undslipper terrarierne.

»Skolen har blandt andet brugt dyrene i undervisning med temaet nedbrydning, og det er tydeligt at se, at eleverne er blevet meget mere fortrolige med 'kryb og kravl', og sidst i forløbet stod selv piger fra de mindste klasser og gravede kæmpemelorme og kakerlakker op med de bare næver, mens de i begyndelsen fandt dyrene særdeles ulækre«, siger han.

Tomatfrø som linselus

Ved regnskovsterrariet er Christoffer Halling i gang med at tjekke foderstanden hos en tomatfrø, der har holdt sig uden for syne i et par måneder, men som fluks dukkede op på første parket, da fotografen fandt sit udstyr frem. Den ekshibitionistiske frø har det imidlertid godt. Til gengæld er den ene af terrariets grønne vandagamer lettere slidt i betrækket og lidt for kold, og mens Christoffer Halling undersøger den, træder Mathias fra 4. klasse til som agame-holder. Og med en melorm i hænderne er dyrets interesse bestemt fanget.

»Der har nok været for koldt i terrariet«, konstaterer Christoffer Halling og placerer agamen i det opvarmede vand under skarpt opsyn af en flok piger fra børnehaveklassen.

»Dyrene er seje og sjove, og vi holder øje med, om de har det godt. Og hvis vi kan se, at der er noget galt, så siger vi det til Christoffer«, fortæller Emma og Maya.

Og med frø og agame vel på plads i Randlevs regnskov indfanger Christoffer Halling hurtigt nogle undslupne foderfluer, der placeres i terrariet som pupper og senere udklækkes til, nå ja, at blive spist.

Interesse fra andre skoler

Det er imidlertid ikke kun eleverne fra Randlev Skole, der nyder godt af Christoffer Halling og hans eksotiske dyr og planter. For rygtet har for længst spredt sig, og med jævne mellemrum kommer elever og lærere fra områdets andre skoler på besøg og får en grundig guidet tur af Christoffer Halling.

Skoleleder Peter Gordon har tænkt sig at bruge dyrene til endnu et projekt.

»Alle vores akvarier og terrarier er utrolig flotte, men vi kan godt præsentere dyrene, planterne og deres miljøer lidt mere. Og det er jo en oplagt opgave for en af de større klasser, der kan lære en masse om formidling og præsentation. Så dyrene og planterne kan bruges på så mange måder«, siger han.