Blog
0   3

Mål og madkundskab

Abonner på nyt om Læreruddannelsens forening for madkundskab i dit personlige nyhedsbrev.


Så blev det endelige vedtaget

Færdigheds- og vidensmålene i Fælles mål nu kun er vejledende og ikke længere bindende. Fremover kan lærerne tilrettelægge undervisningen med udgangspunkt i kompetencemålene og færdigheds- og vidensområderne. I faget madkundskab drejer det sig om fire kompetenceområder med tilhørende kompetencemål og i alt 14 færdigheds- og vidensområder.  Så nu ser det bindende element i madkundskab således ud:

1. Mad og sundhed: Eleven kan træffe begrundede madvalg i forhold til sundhed

Artiklen fortsætter under banneret

Sundhedsbevidsthed, Ernæring og energibehov, Hygiejne

2. Fødevarebevidsthed: Eleven kan træffe begrundede madvalg i forhold til kvalitet, smag og bæredygtighed

Råvarekendskab, Bæredygtighed og miljø, Madvaredeklarationer og fødevaremærkninger, Kvalitetsforståelse og madforbrug

3. Madlavning: Eleven kan anvende madlavningsteknikker og omsætte idéer i madlavningen

Madlavningens mål og struktur, Grundmetoder og madteknik, Madlavningens fysik og kemi, Smag og tilsmagning, Madens æstetik

4. Måltid og madkultur: Eleven kan fortolke måltider med forståelse for værdier, kultur og levevilkår

Måltidets komposition, Måltidskultur

 

Overskrifterne på det grundlæggende faglige indhold ligger dermed stadig fast. Jeg vil dog støtte professor Karen Wistoft i, at det er ærgerligt, at målene nu kun bliver vejledende ( https://www.folkeskolen.dk/614988/madkundskabslaerer-faerre-bindende-maal-giver-mig-mere-frihed ).

Fint, at der nu er frihed indenfor ovenstående ramme til at opstille mål for undervisningen, men jeg håber ligesom Karen Wistoft, at I madkundskabslærere fortsat vil bruge færdigheds- og vidensmålene som pejlemærker i undervisningen.  De oprindelige færdigheds- og vidensmål for madkundskab er nemlig ganske udmærkede. De viser fagets bredde og dybde. Javel, der er mange, men det er sådan set ikke målene, der er noget i vejen med – det er den tid, vi har til at nå målene, der er problemet. For det er selvsagt, at det er en fuldstændigt umulig opgave, at nå 56 flotte mål på et års obligatorisk undervisning. Der kræver mere langt mere tid at komme i mål med det. Så endnu et godt argument for at give faget mere plads på skemaet i den danske folkeskole.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Ernæring og sundhedsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for madkundskab, sundhed og ernæring. I samarbejde med Foreningen for madkundskab.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
4.171 andre er allerede tilmeldt