Blog
2   3

Jeg vil ha’ et svar! Tror jeg nok…

Abonner på nyt om Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


Sidste blogindlæg herfra omhandlede de tavse elever i kulturfagstimerne. Vi vil gerne have noget deltagelse i timerne. Men hvad er det egentlig vi søger?

Vores elever er opdraget til at svare rigtigt i skolen. Sådan har det altid været, og vi har tilmed strammet skruen. Vi vil gerne have svar fra eleverne, der viser, at de er med i stoffet, at de kan reflektere, analysere og perspektivere. Nogle gange vil vi bare gerne have et årstal eller navnet på en historisk- eller samfundsrelevant person.

Jeg læste engang, at fra en lærer stiller et spørgsmål, til han selv svarer på det går der ca. tre sekunder. Jeg ved ikke, om det holder, men jeg hæftede mig ved, at jeg selv har en tilbøjelighed til at ville have meget hurtige svar, så undervisningen kan køre videre. Derfor ligger det lige for at få de hurtige elever til at svare. De fem- seks stk, som jeg omtalte sidst.

Artiklen fortsætter under banneret

Vi forventer, at vores elever har holdninger, og at de deltager i undervisningen, men vi skal også huske på, at en stor del af de kulturelle arenaer, vi gebærder os i, det være sig uddannelse, job, sociale fællesskaber, fritidssammenhænge, alle sammen har det til fælles, at de fordrer ekstrovertime.

Tal, deltag, tag del, kom med.

Vi skal være på, næsen uanset, hvor vi befinder os, og det gælder i allerhøjeste grad også skolen. Vi tager for givet, at vores elever er aktivt lærende individer. Vi taler om lysten til læring og om synlig læring. Jeg tænker nogle gange på, at disse tendenser, normer, strømninger eller hvad vi nu kalder dem må være en stor mundfuld for børn i skolealderen. Særligt fordi mange af dem ikke kan sætte ord på den kultur, de befinder sig i. De kan bare konstatere, at den kræver rigtig meget af dem. Hver dag. Allerede i ottende klasse skal de uddannelsesparathedsvurderes, blandt andet på deres deltagelse i undervisningen.

Jeg så gerne en bredere deltagelse, og min erfaring er, at det også hjælper at tale med eleverne om disse emner. Som så meget andet handler det om kontekstafklaring. Det er bare ikke gjort med det. Vi taler en del om det i lærergruppen, og det vil vi fortsat gøre. Jeg tager gerne imod indspark udefra.

Det er store områder til små blogindlæg, så der kommer snart noget mere.

Glædelig tredje søndag i advent, derude. Det er snart jul.

 

www.folkeskolen.dk/621000/nej-du-skal-ikke-svare-rigtigt

 

   


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
6.553 andre er allerede tilmeldt

Religionsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Religionslærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
4.210 andre er allerede tilmeldt