Lærer til lærer
0   4

Når billedkunstundervisningen sniger sig ind i juleklippedagen

I min verden er julepynt ikke nødvendigvis en del af billedkunstundervisningen, men man kan sagtens bruge julen som en motiverende faktor. Der er helt sikkert lavet rigelige kilometer af guirlander, så hvorfor ikke løfte barren lidt?

I mine klasser gemmer vi julepynt i store kasser fra år til år. Det betyder, at vi ikke nødvendigvis behøver at masseproducere for at skabe en hyggelig og julet stemning i klassen. Derfor prøver jeg at omtænke de årlige juleklippedage. Det har de sidste to år resulteret i fine billedkunstproduktioner.

 

Sidste år flyttede jeg juleklippedagen ud fra klasselokalet og drog i stedet på visit på Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museum. Her blev vi vist rundt, fik introduktion til kunstnerne og analyserede er par værker, hvorefter vi tog udgangspunkt i et værk af Else Alfelt og et værk af Henry Heerup til vores julepynt.

Artiklen fortsætter under banneret

 

Heerup værkerne emmer jo ofte af jul med kunstnerens talrige nisser, som ofte befolker hans værker. Eleverne blev plantet foran Heerup-værket og skulle lave deres version af en Heerup nisse i oliekridt.

Else Alfelts cirkelkompositioner med titler som Universets blomst kan sagtens anvendes som udgangspunkt for fine julekugler. I disse værker arbejder Else Alfelt koncentreret med farven, hvor hun med udgangspunkt i en farve blander talrige nuancer, som placeres i et netværk af linjer placeret i cirkelbevægelser med blyant på læreredet. Det er en udfordring for eleven at iagtage og gengive linjerne, som er basis for hele billedet, men det er også en udfordring at arbejde så koncentreret med farveblandinger, som man skal i denne opgave. Jeg valgte, at eleverne skulle arbejde med akvarel, som også var et af Else Alfelts yndlings medier.

 

I år kunne vi desværre ikke komme ud af huset, så det var nødvendigt at tænke nyt igen. Jeg valgte fire forskellige juleemner, som eleverne skulle arbejde med i grupper. Jeg havde valgt materialerne og printet inspirirationsbilleder. Materialerne var: pap, papir, karton, stanniol, malertape, maling, piberensere, vatkugler, bonsaitråd, filt, paprør, elektriske fyrfadslys, limpistoler og perler. Inspirationsbillederne forestillede: honningkagehuse, rensdyrtrofæ, kammerstager og de ikoniske julemandsfigurer fra juletegnefilmene med Chio og Chap.

 

Eleverne valgte sig ind på et emne og skulle i samarbejde løse opgaven. De kunne hele tiden søge hjælp og spørge mig til råds, men de skulle selv forsøge at løse opgaven først. Eleverne arbejder både undersøgende og eksperimenterende med de forskellige materialer og får prøvet kræfter med formgivningen af det skulpturelle.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Billedkunstnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med foreningen Danmarks billedkunstlærere.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.534 andre er allerede tilmeldt