Debat

Haves: Nationale test.Ønskes: Sund fornuft

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Muffedise, destillere, ræsonnere, skadefro, relief, kværulant, selektere, vandal, sporadisk, indikere, relevant, spontan, fælle, koncept, bivåne, markise, cyklus, statelig, purere, kalot, agitere, provins, kontrovers.

Hytte sit eget skind, tale for døve øren, få skovlen under, sætte én til vægs, tage bestik af noget, tage noget med et gran salt.

De anførte ord og vendinger er fra den nationale test i dansk for 6. klasse, der skal vise elevernes faglige niveau og være et pædagogisk redskab for læreren.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Efter at have gennemført testen i sin 6. klasse var en kollega dybt frustreret på egne og sine elevers vegne: En sådan test kan ikke bruges til noget som helst. Dens indhold og udfald er alt for tilfældigt, dens niveau alt for højt.

Testen består af ord, som ikke indgår i elevernes aktive ordforråd. Fremmedord, som selv mange elever i 9. klasse vil have svært ved at forklare, og faste vendinger, hvis konkrete betydning kun få elever i 6. klasse er fortrolige med.

En sådan test giver mening, hvis der er tale om ord og vendinger, eleverne har arbejdet med i undervisningen, hvorefter læreren, i en test udarbejdet af ham selv, kontrollerer, om de har lært deres betydning. Som national test er den meningsløs.

Regeringens forbillede er Storbritannien. Men her besluttede man for halvandet år siden at stoppe de nationale test, da de efter 15 år ikke havde medført nogen forbedring af det faglige niveau. De konsulenter, der før kontrollerede, inspirerer nu de britiske lærere til bedre undervisning.

Storbritannien er blevet klogere. I Danmark er politisk prestige vigtigere end pædagogisk realitet. Man sælger en notorisk fuser som vidundermiddel. Og de fleste forældre køber den råt.