Blog
0   14

Nej, du skal ikke svare rigtigt!!

Abonner på nyt om Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


Også i kulturfagene oplever man generelt, at der søges de såkaldte rigtige svar fra elevernes side. Af frygt for at sige noget forkert, vælger de at forholde sig tavse.

Foran mig sidder fire- fem skarpe drenge i niende klasse. I løbet af ugen har vi været over flere forskellige emner, lige fra stikkerdrab under Besættelsen til debatindlæg om aktiv dødshjælp og etik.

Det er svært ikke at blive begejstret, når man hører disse drengenes engagerede og saglige indspark i undervisningen. De er så meget klar til at komme videre i deres uddannelser. De tør, de vil, de kan.

Artiklen fortsætter under banneret

Således kunne jeg læne mig tilbage i en klippefast tro på, at jeg som kulturfagslærer har opnået, hvad jeg ville med undervisningen, da jeg overtog klassen i syvende klasse. Hvis ikke det var for det faktum, at de fire- fem skarpe herrer sidder omgivet af klassekammerater, der lytter, antagelig opmærksomt, på diskussionen. Som for flere vedkommende nok synes, at undervisningen er interessant, igen antagelig, men som forholder sig i tavshed, mens der tages noter på computerne.

Og jeg prøver igen og igen og at formulere spørgsmålene og debatten, så det i videst muligt omfang skulle være klart, at jeg ikke nødvendigvis søger de rigtige svar, men derimod er interesseret i elevernes holdninger. Det lykkes kun til dels.

Ved de nyligt afholdte s/h- samtaler kom det for Gud ved hvilken gang frem, at flere af de unge mennesker sidder med den fortsatte angst for at svare forkert i timerne. Jeg river mig i håret. Dog ikke foran eleverne.

Jeg ved, at der findes utallige aktiviteter, der kan fremme mundtligheden, og ideelt set også nysgerrigheden, hos eleverne. Vi har netop kørt tværfagligt mellem dansk og kristendom med debatindlægget om legalisering af aktiv dødshjælp. Her var der livlig aktivitet. Det er ikke det væsentlige lige nu.

Det væsentlige er, at eleverne stadig mener at befinde sig i en skolekultur, hvor de skal svare rigtigt. Hvor de bliver vurderet på deres rigtighedsprocent. Det så jeg gerne anderledes. Spørgsmålet er, om det nogensinde har været anderledes, og om det skal være anderledes? Skal man have en holdning?

Opfølgning senere på ugen.

Glædelig anden søndag i advent, derude.

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
6.579 andre er allerede tilmeldt

Religionsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Religionslærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
4.234 andre er allerede tilmeldt