Blog
0   9

Den bedste matematikopgave med differentiering

Abonner på nyt om Læring i det 21. århundrede i dit personlige nyhedsbrev.


Det her er den bedste matematikopgave jeg overhovedet kender. Den er enkel, genial og et super redskab til både differentiering og evaluering. Og den kan bruges på samtlige klassetrin.

Differentiering i matematik

Jeg laver ofte differentiering. Men jeg har selvfølgelig ikke mulighed for at sammensætte 28 forskellige sæt materialer eller opstille 28 forskellige mål med eleverne.

Artiklen fortsætter under banneret

Så her får du mit enkle og effektive trick til realistisk differentiering:

 

Jeg laver åbne opgaver.

 

Det vil sige opgaver, der kan løses på forskellige niveauer, med forskellige strategier og med forskellige grader af kompleksitet.

Her er et par ideer, så du får en ide om hvad jeg mener:

1) Lav en beholder, der kan indeholde 25 terninger

Det kan fx være en æske, en cylinder eller en pose.

Eleverne kan prøve sig frem eller beregne terningernes rumfang eller sidelængde.

 

2) Lav et produkt, der viser/bruger jeg-fortæller

Det kan fx være en fortælling, et filmklip, et lille skuespil eller en fagtekst

 

Den bedste matematikopgave

Det her er den bedste matematikopgave jeg overhovedet kender. Jeg kan ikke komme på mange opgaver, der slår den. Den er enkel, genial og et super redskab til både differentiering og evaluering. Og den kan bruges på samtlige klassetrin.

Vælg et tal og skriv alle de regnestykker du kan, der giver tallet.

Sæt evt. krav op om:

  • at de mindst skriver 10 regnestykker
  • at de vælger et facit, som de føler udfordrer dem, så de skal stå på tæer
  • at de bruger alle fire regningsarter

Og når de ser deres regnestykker får du en helt genial indsigt i deres niveau og tankegang.

 

Den bedste matematikopgave -nu med nissehue

I anledningen af december har jeg stillet mine elever opgaven kombineret med en matematiknissehue. Vi er snart halvvejs gennem skoleåret, og det er en fin lille evaluering.

Der er så usandsynlig meget information at hente i elevernes løsning af opgaven.

  1. Hvilket tal har de startet med at vælge? Er de gået med et tocifret? Et tal i 10-tabellen?
  2. Har de skrevet fem regnestykker eller 10?
  3. Har de kun skrevet plusstykker?
  4. Har de brugt forskellige regningsarter?
  5. Har de lavet regnestykker med mere et tegn? Fx kombineret plus og minus?

Sådan stillede jeg opgaven:

Lav en matematiknissehue med en hvid kvast. Vælg et tal, der udfordrer og passer til dig og dit niveau og skriv det i den hvide kvast.

Skriv alle de regnestykker du kan, der giver tallet.

Sådan så det ud:

 

 

 

 

 

Nissehuserne satte vi op på gangen over deres knager:

 

 

Da vi i mine klasser har lavet Matemamigarket, var det helt perfekt at give dem huerne på. Så du kan evt. vælge begge aktiviteter til indskolingen.

 

 

Fint ikke?


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.623 andre er allerede tilmeldt
Få meget mere om matematik

VIDSTE DU, at du lige nu er på Folkeskolens netværk for matematik?

Tilmeld dig og få en mail hver anden uge med det nyeste fra netværket.

Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.