Debat

Anker Boye overhaler F2000

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nogle kunne måske forledes til at tro, at formanden for Kommunernes Landsforening, borgmester Anker Boye, har skuet lyset og indset, hvilken analfabetiseringens gøgeæg han har deltaget i udrugningen af sammen med DLF og Undervisningsministeriet, siden han nu udsender varsler om forøget elevtal i folkeskolens klasser. Dette kunne jo godt opfattes som et ganske effektivt om end klodset middel til undergravning af så at sige alt, hvad folkeskoleloven står for. Men sådan forholder det sig selvfølgelig ikke. Anker Boye ændrer ikke synspunkt og stiler ikke efter en ny folkeskolelov. Anker Boye er jo politiker. Og politik er kunsten at blive stående, selv om grunden for længst er skredet under fødderne. Langt snarere er Boye i færd med at finde bare ét samfundsområde, hvor han kan leve op til nye tiders nye fordringer uden at skulle betale for det. Og det er om noget jo politik par excellence. Og så kan hans erklæring om at ville overbefolke folkeskolens klasser oven i købet være en fordel for implementeringen af det storladne danske analfabetiseringseksperiment, idet overbefolkningen af klasserne tvinger skolerne ud i det pædagogisk opreklamerede og tilstræbte lektions- og klasseopløsende anarki, der på så elegant vis kvæler de sidste rester af seriøs, faglig vidensformidling og hensætter skolen i den store fællesskabsdyrkende henrykkelsestilstand, hvor alene de tusinde dynebløde kompetencer blomstrer på de tusinde (eller var det kun syv) intelligensers brakmarker, og hvor de videnstomme samtaler strømmer ud i en evig lind suppe. Kort sagt: Anker Boye er ved at overhale alle vi små F2000-skriverkarle indenom.

Vagn Madsen

Brønderslev

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler