Debat

Alle har ret til skolegang!

Alle børn har ret til at gå i skole – også selv om de har et handicap. Det er ikke en selvfølge i Armenien. Men nu har 82 skoler i Tavush-provinsen lært at inkludere børn med handicap. En af dem er Lusine, som går i 4. klasse, selv om hun er næsten blind.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På søndag den 10. december er det FN’s Internationale Menneskerettighedsdag. Det er en god anledning til at minde om, at det er en menneskeret at have adgang til læring. Alle børn skal kunne komme i skole og lære at læse, skrive, regne osv. Også når de bor i et fattigt land som Armenien. Også når de må kæmpe med et handicap.

Næsten blind

Et af disse børn er Lusine. Hun har et medfødt synshandicap, som gjorde, at hun ikke kunne følge med i skolen. Hun var kun syv måneder gammel, da hendes farbror opdagede, at noget var galt. Det viste sig, at Lusines synsevne var helt nede på 12 procent. Siden har hun været igennem adskillige operationer, og flere venter. Håbet er, at hun en dag vil få en synsevne på 35 procent af det normale.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Forældrene sendte hende i den almindelige skole, men måtte opgive efter et år. Lusine kunne slet ikke følge med i den tavleundervisning og udenadslære, som er normen i Armeniens skoler.

Der skulle ske noget!

Takket være Mission Øst blev hendes lærere efteruddannet. De lærte blandt andet at tilrettelægge undervisningen, så også børn med handicap kan følge med. Og heldigvis kunne Lusine også modtage hjælp og støtte på et af Mission Østs sundhedscentre i landet.

82 skoler får hjælp

Mission Øst arbejder tæt sammen med den lokale organisation Bridge of Hope (Håbets bro) om at drive fire sundhedscentre i Tavush-provinsen, hvor Lusine bor. Her kan børn med handicap få hjælp med genoptræning, indlæring og rådgivning om deres rettigheder. Blandt andet står der i den armenske lovgivning, at alle har ret til skolegang.

Men én ting er, at børnene har ret til at gå i skole. Noget andet er, om skolerne rent faktisk er i stand til at give børnene den uddannelse, de har krav på. Derfor har Mission Øst og Bridge of Hope sørget for, at samtlige 82 offentlige skoler i Tavush-provinsen har fået støtte fra eksperter i inklusion. Lærerne har her fået metoder til, hvordan de kan inddrage børn med handicap. Desuden er der blevet oprettet forældregrupper, hvor forældre til børn med handicap deler erfaringer og taler deres børns sag hos myndigheder og i offentligheden.

Skræddersyet læreplan

Alle disse tiltag er finansieret af Civilsamfund i Udvikling (CISU)s naboskabspulje, der uddeler midler under det danske udenrigsministerium, og projektet er dermed finansieret af danske skatteydere.

Den hjælp får Lusine gavn af lige nu. Hun går i fjerde klasse og får hjælp af en psykolog og en særligt uddannet lærer til at følge med i undervisningen. Der er udarbejdet en skræddersyet læreplan for hende, og på hjemmefronten hjælper hendes mor hende ved at læse pensummet højt for sin datter.

Nu ser fremtiden helt anderledes lys ud for Lusine. Ligesom de fleste børn har også hun store drømme for fremtiden. Hun vil være tandlæge. Og så vil hun gerne have et klaver, så hun kan lære at spille musik af yndlingskomponisten, armenske Aram Khachaturian.

Måske vil det lykkes, hvem ved? En ting er i hvert fald sikker: Lusine - og alle andre børn med handicap - har ret til at forfølge deres mål. Og et absolut nødvendigt skridt på vejen er at lære noget i skolen.

Navnet er blevet ændret i artiklen for at beskytte barnets identitet.