Blog
2   1

Positive takter i prøveændringer kan drukne i dårlig timing

Abonner på nyt om Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


Det kan være helt utrolig svært at gennemskue fornuften i at gennemføre prøveændringer midt i skoleåret. Igen. Men er det nu også helt så galt endda?

Som udgangspunkt må svaret på ovenstående spørgsmål være rungende indlysende. Det er uhørt at ændre prøvepræmisserne på nuværende tidspunkt. Intensionen er udmærket, men så lad det træde i kraft fra 2019. Janne Skovbjerg påpeger, at man burde være blevet klogere ved sidste prøveændring, der sjovt nok også faldt midt i skoleåret. Jeg forstår både hendes og DLF’s undren over timingen af dette ændringsforslag. Jeg antager, at man tager høringssvarene alvorligt, og at der principielt endnu er tid til genovervejelse. Tilmed en udskydelse.

Når det så er sagt, så hæfter jeg mig særligt ved Dennis Hornhave Jacobsens kommentar fra FALIHOS, der bemærker, at det fortsat vil være muligt for eleverne at tilgå specifikke digitale hjælpemidler. Denne mulighed ses i følgende formulering:

Artiklen fortsætter under banneret

”Specifikke hjælpemidler, egne noter og opslagsværker, som ikke kan medbringes eller opbevares lokalt, kan efter skolelederens nærmere anvisninger tilgås via internettet".

Optimer elevernes tid

Det giver til gengæld rigtig god mening. Lad os hjælpe eleverne til ikke at fare vild i google- sumpen. Ved mine sidste prøver lod mine elever tilgå de undervisningsportaler, som vi havde brugt i undervisningen. Jeg sørgede for at tilpasse mine lærerspøgsmål, så jeg vidste, at eleverne via søgefunktionen kunne få adgang til mulige svar på min spørgsmål. Min hensigt var netop at undgå, at mine elever, uanset niveau, skulle bruge kostbar forberedelsestid på at søge svar på Google.

Jeg ser ikke undervisningen i kulturfagene blive mærkbart forringet i de nye forslag, såfremt de bliver vedtaget. Det er de som bekendt ikke endnu. Det vil desuden undre mig såre, hvis en skoleledelse skulle modsætte sig lærernes ønske om adgang til specifikke digitale opslagsværker.

På nogle områder indeholder de nye forslag gode takter, men timingen er kritisabel, og man burde vide bedre. Lad os se, hvad fremtiden bringer. Det sidste blogindlæg er næppe skrevet i den sammenhæng.

Glædelig 1. december derude.

 

www.folkeskolen.dk/620271/dlf-alt-for-sent-at-aendre-proeveregler-midt-i-skoleaaret

www.folkeskolen.dk/620333/aendring-i-proevevejledningen-midt-i-et-skoleaar-nej-tak

 

 

 

 

 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
6.553 andre er allerede tilmeldt

Religionsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Religionslærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
4.210 andre er allerede tilmeldt