Debat

Kan vi lære noget at den "sorte skole"

kan vi bruge deres ideer på en anden måde?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er to grunde til at genoptage skråskriften.

1. Andvendt på den rette måde hjælper den de ordblinde til at blive sikre i bogstaverne inden jul. Vi ved jo ikke. hvem i klassen, der muligvis er ordblind, så i forsøget i 1975 fik hele klassen i deres bog en side med alle de trykte bogstaver i een række, og nedenunder dem stod de skrevne. hver dag sang de alfabetsangen, mens alle pegede på de trykte bogstaver. Så blev sangen sunget igen, mens de pegede på de skrevne. Hver dag sang man begge rækker og pegede. Læsebogen startede med bogstavet o.og en dag skulle de stoppe ved det bogstav. . Opgaven lød så::"Hjælp hinanden med at tegne det skrevne bogstav."

Så blev det arbejdet intenst. Når børn får den fælles opgave at sammenligne den trykte ofrm med den skrevne , så lærer de begge typer at kende. .For som psykologen Rubinstein har sagt: "Når stimulus bliver til signal for handlen, forøges sansemodtageligheden. "   . Eller når to børn sammen skal finde ud af at omkode en figur til en anden, så lærer de. . Og til mul kunne alle i klassen bogstaverne, både de skrevne og de trykte, fordi de havde været aktive. 

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Det er det, der bliver illustreret i de vedhængte prøver. 

Næste indlæg vil give næste grund for skråskrift.

Powered by Labrador CMS