Anmeldelse

Sprogsprutten.dk

"Sprogsprutten" handler om kommunikation

Et vellykket materiale til målgruppen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Sprogsprutten" er en lang række opgaver inden for områderne fonetik (bogstav og lyd), semantik (ord og betydning), syntaks (sætninger), samtale, sproghistorie, sprog i nabolandene og verden. Materialet er beregnet til 0.-3. klasse, hver på tre niveauer, og tænkes brugt til en ugentlig lektion i årets løb med oplæg i plenum af læreren, derpå arbejde med makker og derpå igen i plenum.

Fakta:

Titel: Sprogsprutten.dk

Forlag: Dukadansk

Til hver opgave er der for det første en grundig beskrevet vejledning til læreren, for det andet  elevopgaver, som især består af billedlotteri, vendespil og dramaopgaver med bevægelse, og for det tredje evalueringsark til læreren. Opgaverne til eleverne gives ved oplæg af læreren, enkelte ved i fællesskab at se på smartboard. Elevernes opgaver ligger på nettet og skal kopieres og klippes ud. Der ligger også en lille video på nettet som illustration af et par enkelte forløb til inspiration.

Et undervisningsmateriale, der omhandler sproget, og som skal give eleverne større sproglig viden og bevidsthed, må selvfølgelig handle om samtale mellem lærer og elev og mellem eleverne indbyrdes. Ud over det sproglige indhold har opgaverne og især den tilhørende samtale i plenum en opdragende funktion.

Materialet falder ind under kompetenceområdet kommunikation, herunder sproghistorie, og opfylder således kravene i de forenklede mål for årgangene. Om forfatterne får held til at indføre ”hatteord” som et overordnet begreb, tvivler jeg dog på.

Som lærer vil man nok hurtigt finde ud af, hvad der fungerer i opgaverne, og undlade det, som forfatterne kalder evaluering til læreren, og i stedet spørge eleverne, hvad de synes.

Selv om materialet er netbaseret, er det ikke interaktivt, men det er et materiale, hvor man taler sammen. Tænk, at nogen tør udgive et sådant materiale i vores digitaliserede verden. Det er godt og gedigent, og jeg håber, at mange kan få gavn af det.