Projektet ”Lærerstart og fodfæste i et livslangt karriereforløb” fik i dag 290.000 kr. fra LB Fonden. Fem projekter modtog penge, herunder et projekt for ordblinde og et Red Barnet-initiativ om udvikling af undervisningsmidler for trivlsel i folkeskolen.

Pengeregn: Lærerstarts-projekt får flest penge fra LB Fonden

For 20. år i træk har LB Fonden i dag uddelt midler til en række projekter. Et projekt om indslusing og fastholdelse af nyuddannede lærere får 290.000 kroner. Red Barnet får støtte til udvikling af undervisningsmaterialet ”Fællesskab og trivsel”. I alt støttes fem projekter.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fællesskab, læring og trivsel i folkeskolen er tema for årets uddeling af midler fra LB Fonden, og der blev i dag uddelt 875.000 kr. til fem projekter, der hver især sigter mod at skabe pædagogisk udvikling med et fremtidsorienteret perspektiv.

"Topscorer" med 290.000 kr. er et projekt om, hvordan nyuddannede lærere får en god start i folkeskolen med fokus på fastholdelse, et emne, der diskuteres meget blandt både studerende og uddannede lærere. Projektet 'Lærerstartordning' undersøger betydningen af, at tilbyde nyuddannede lærere et fast introduktionsforløb i deres første år i professionen. Som en del af forløbet får alle lærere tilknyttet en mentor. Projektet testes i Herning Kommune og følges af forskere fra VIA University College med henblik på at finde ud af, hvordan man kan understøtte nyuddannede lærere bedst muligt.

16 procent af de nyuddannede lærere fravælger skolen

Netop indslusningen og praksischok er et omdiskuteret emne i lærerkredse, for eksempel har uddannelseschef på Professionshøjskolen UCC, Lis Madsen tidligere sagt til folkeskolen.dk, at det er superærgerligt, hvis springet fra uddannelse til job bliver for stort, så mange nyuddannede lærere forlader deres job i grundskolen. En undersøgelse fra 2014-2015 viste, at 16 procent af de nyuddannede lærere forlod lærergerningen inden for et år.

Støtte til trivsel i skolen

Der bliver ved uddelingen af midlerne fra LB Fonden lagt vægt på, at støtten ydes til projekter, som sigter mod at skabe pædagogisk udvikling med et fremtidsorienteret perspektiv. Projekter, der undersøger vilkår for og effekter af læring i fællesskaber er blevet foretrukket. 

Red Barnet får 235.000 kr til projketet 'Fællesskab og Trivsel i Folkeskolen". Red Barnet videreudvikler undervisningsmateriale fra 'Rykke Sammen' til gavn for de børn, der ikke trives i dagligdagen.  Materialet afprøves sammen med Aarhus Universitet og VIA University College i samarbejde med tre modelskoler, blandt andre Højen Skole og Thyregod skole.

"Med det her projekt vil vi gerne styrke fællesskabet i skolen og gøre det mere robust. På den måde hjælper vi også det enkelte barn. Det handler om at kende egne og andres grænser. Sammenhængen mellem trivsel og læring er klar, og derfor er det også vigtigt, at vi hjælper lærerne med nogle redskaber, der er lette at bruge i en hverdag, hvor vi ved, at der er knaphed på ressourcer og tid", siger Kirsten Lund Larsen, National chef i Red Barnet ifølge en pressemeddelelse fra LB Fonden.

Ordhelte får 205.000 kr.

Ordheltene fra Ordskoven er et undervisningsforløb til ordblinde elever i 3.-5. klasse, og her tildeler LB Fonden 205.000 kroner. Projektet kan bruges i den differentierede danskundervisning. Gennem lærervejledning og undervisningsmaterialet skaber 'Ordheltene fra Ordskoven' læselæring samtidig med, at det giver dem et fællesskab, der styrker.

"To verdener, samme virkelighed" er et projekt som har fokus på ytringsfrihed, etik og straffeloven - inden for områderne: hvad kan man sige på nettet, censur, overvågning contra privatliv og whistle-blowing. Emner der spiller en stadig større rolle i moderne fællesskaber. Bag projektet står blandt andre forsvarsadvokat Thorkil Høyer som er formand for Rehabiliterings- og Forskningscentret for Torturofre, og her tildeler LB Fonden 145.000 kroner. Projektet er udformet som et digitalt dilemma spil for elever i 7.-9. klasse.

LB Fonden blev grundlagt i 1997, og det er fondens primære formål at yde støtte til kulturelle, uddannelsesmæssige og/eller forskningsmæssige formål til gavn for undervisningsområdet.