Debat

Trinmål for elevernes alsidige udvikling – nej tak

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Formandskabet for Skolerådet anbefaler, at der indføres trin- og slutmål på 3., 6. og 8. klasse for elevernes alsidige udvikling. Det begrundes med de gode erfaringer, der er opnået med at indføre trinmål for fagligheden! Et sådant tiltag vil dog alt andet lige medføre et mangelfuldt blik for kompleksiteten i undervisning. Der vil nemlig være stor risiko for, at det kun er det målbare, der bliver målet i undervisningen. Det vil langtfra skabe fokus på den knap så målbare alsidige udvikling - om end det er intentionen.

Hvis der skal satses ambitiøst på arbejdet med elevernes alsidige udvikling, må der satses på metoder og værktøj til at belyse vejene til at nå målet; der må i højere grad fokuseres på elevernes læreprocesser. For det er i selve læreprocessen, at eleverne virkelig udfordres og støttes i at udvikle sig til alsidige personligheder med passende niveau af viden, færdigheder og holdninger.

Det er derfor heller ikke en reel satsning på elevernes alsidige udvikling, når formandskabet vurderer, at det primært er i projektopgaveforløb, at dette væsentlige arbejde støttes og evalueres. Arbejdet med elevernes alsidige udvikling sker allerede i stor udstrækning i undervisningen i fagene. Men det er svært, også for lærerne selv, at beskrive, hvad de gør, og begrunde, hvorfor det, de gør, er det bedste. Det uantastet at rigtig mange dygtige lærere vitterligt lykkes i arbejdet med elevernes alsidige udvikling. Derfor må elevernes alsidige udvikling snarest blive et prioriteret indsatsområde, så der udvikles et fælles sprog, så lærerne i højere grad kan udveksle didaktiske tanker og erfaringer. På den måde synliggøres elevernes alsidige udvikling med den rette optik.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler