Debat

Bliver de mon pludselig klogere?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nu er man så nået til, at elevtallet i klasserne skal hæves. Det på trods af, at man mener at have råd til skattelettelser til de mest velhavende og at holde en - ganske vist lille - styrke i Afghanistan - uden ringeste hensyn til den økonomiske krise, offentlige bygningers - herunder navnlig skolers - forfald, vejenes elendige tilstand, kloakkernes behov for renovering og så videre.

Med en hævet klassekvotient er der egentlig kun en mulighed tilbage: Gammeldags klasseundervisning.

Snakken om holddannelse i den store klasse vidner blot om, at man overhovedet ikke aner, hvad man taler om.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

45 delt med 35 bliver stadig cirka 1,3 minutter per elev per time.

Som loven er indrettet, er der heller ingen besparelser i at nedlægge folkeskoler - de erstattes blot af private friskoler.

Disse har været i uafbrudt fremgang, hvilket da også er i fin overensstemmelse med regeringens grundsyn. Jeg forstår i øvrigt ikke, hvorfor statsministerens »hovedeftersyn« ikke også omfatter privat- og friskoler. Er man mon ikke klar over, at lærerne ved disse skoleformer har samme uddannelse som lærerne i folkeskolerne? Men måske tror man, at de på mystisk vis bliver »geniale«, når de får ansættelse i en sådan skoleform. Der mangler simpelthen sammenhæng i politikken.

Hvis den alligevel findes, så tåler den ikke dagens lys.