Sådan ser kurven ud - den grønne kurve viser, at der er blevet 15 procent flere lærere siden 2009. Faldet er sket både før, under og efter folkeskolereformen. Den blå kurve viser, at i samme periode er elevtallet kun faldet 5 procent.

15 procent færre lærere i folkeskolen siden 2009

Antallet af lærere i folkeskolen er faldet med 8.300 fra 2009 til 2017. Det er et fald på 15 procent i en periode, hvor elevtallet kun faldet med 5 procent. "Utroligt at ingen politikere vil tage ansvar, før det er for sent", siger Anders Bondo.

Publiceret

Fakta om analysen

Tallet 8.300 færre lærere fra august2009 til august 2017 i analysenotatet fra Danmarks Lærerforeningstammer fra Kommunernes og Regionernes Løndata-kontor, KRL. Dedækker lærere i folkeskolen, herunder specialundervisningen ikommunalt regi. Tallene er eksklusive børnehaveklasseledere,skoleledere, konsulenter o. lign. Timelønnede lærere (løse vikarer)er ikke medregnet i opgørelsen.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Faldet i antallet af lærere i folkeskolen fortsætter. På otte år er der blevet 8.300 færre lærere, end der var i 2009.

Der er altså blevet færre lærere i forhold til antal elever i samme periode, som folkeskolen har skullet inkludere flere elever med særlige behov, og eleverne som følge af folkeskoleloven har fået langt flere undervisningstimer. 

Det er Danmarks Lærerforening, der har lavet analysen på tal fra Kommunernes og Regionernes Løndatakontor. Formand for Lærerforeningen Anders Bondo Christensen noterer sig, at antallet af elever i samme periode kun er faldet med fem procent, og han er indigneret over, at det brede flertal af politikere på Christiansborg bag folkeskolereformen har så stor berøringsangst i forhold til at bevilge de penge, som efter hans opfattelse er afgørende nødvendige for at skabe ordentlige arbejdsforhold og mere forberedelsestid til lærerne.

DLF's medlemstal dykker

"Man har skruet lærernes undervisningstimetal op. Og med mere undervisning, så bør lærerne have mere tid til forberedelse. Jo mere undervisning, der er jo mere forberedelse er der behov for. Men her er det lige modsat", siger Anders Bondo og tilføjer:

"Det giver ingen mening. Det kan godt ske, at det gør på et eller andet regnebræt i en kommunal forvaltning eller i Finansministeret. Men i forhold til, at man gerne vil give eleverne god undervisning, giver det simpelthen ikke mening, og der er ingen politikere, der vil forholde sig til det og tage ansvar".

Bondo: 31 lektioner om ugen

Antallet af lærere er faldet i årene frem til folkeskolereformen, i årene, hvor formen blev implementeret, og i de efterfølgende år. Fra skoleåret 2013/14 til skoleåret 2015/16, hvor eleverne som en del af reformen fik mange flere timer, faldt antallet af lærere med to procent. Året efter fortsatte faldet med yderligere én procent, hvilket det også gjorde fra skoleåret 2016/2017 til skoleåret 2017/2018. Det procentuelle fald i elevtallet har både før, under og efter reformen været mindre end faldet i antal lærere, og set over hele perioden kan elevtalsudviklingen kun forklare en tredjedel af faldet i antallet af lærere. Faldet på de 8.300 lærere betyder, at der regnet fra august 2017 kun er 46.600 lærere, der underviser i folkeskolen. I august 2009 var der godt 54.900 lærere i folkeskolen.

Bondo om økonomiaftale: Politikerne tager ikke ansvar for skolen

Anders Bondo Christensen fremhæver, at de tilbageværende lærere har urimelig travlt nu, hvor elevernes undervisningstiden er øget med 36 procent med folkeskolereformen.

"Jeg hører om lærere, der underviser op til både 29, 30 og sågar 31 lektioner om ugen, nogle dage har de samlet kun én times forberedelse til næste dags undervisning", siger Anders Bondo Christensen.

"Vi kan jo se ud fra lærernes opgaveoversigter, at det hænger sådan sammen, og så siger politikerne, at eleverne skal have en mere spændende og varieret undervisning.  Men hvis man skal have mere spændende og varieret undervisning, så stiller det endnu større krav til den enkelte lærers forberedelse", siger Anders Bondo.

Powered by Labrador CMS