Debat

En god vidensproducerende læreruddannelse

Festtale til prisvinderne ved Lærerprofessionen.dk's prisfest 2017. Lad os lære af de gode eksempler - og skabe rammerne for, at professionsidentiteten og fagligheden kan blomstre på læreruddannelsen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg har glædet mig enormt meget til at være her i dag. For det er en vigtig dag. En dag, hvor vi er samlet, for at hylde jer, prisvindere. I er vigtige. I viser nemlig, at læreruddannelsen kan andet og meget mere, end det, vi som oftest må lægge øre til i den offentlige debat.

For netop I er et godt eksempel på, hvad læreruddannelsen skal kunne mere af. Læreruddannelsen bør i langt højere grad end i dag, være vidensproducerende og danne rammen for at udforske og være nysgerrig på egen praksis – i tæt relation til den virkelighed, vi efterfølgende skal ud i. Jeres bachelor (og diplom)-projekter viser nye, nødvendige bud på, hvordan vi kan tackle nogle af de udfordringer, vi møder som lærere i den danske folkeskole. Det er af afgørende betydning, at vi som lærere er i stand til at undersøge, kvalificere og forbedre skolen og uddannelsessystemet.

Når jeg kigger over det danske læreruddannelseslandskab bliver jeg bekymret. Jeg møder utallige engagerede og dygtige lærerstuderende som jer, der alle gør deres bedste for at blive inspirerende, gode lærere. Rammerne for at dygtiggøre sig, bliver imidlertid efterhånden ringere og ringere i det danske uddannelseslandsskab, hvilket mange steder i landet har haft en negativ betydning for professionsidentiteten på uddnanelsesstederne.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Professionsidentiteten er i min optik af afgørende betydning for ikke blot vores fremtidige virke som lærere, men også for vores udbytte af læreruddannelsen og for i hvor høj grad vi er klædt på til at træde direkte ud i hvervet som lærere efter endt uddannelse. Desværre er identiteten udfordret på læreruddannelserne i bekymrende grad. Det lave timetal, den begrænsede tilknytning til praksis, det i høj grad opdelte uddannelsesforløb – uden tydelig rød tråd og vejledning af underviser mod den lærer, man gerne vil være – er foruden de enormt store campusbyggerier – udtalte fjender blandt vores medstuderende, for at skabe den vigtige læreridentitet. For mange glemmer under deres uddannelsesforløb efterhånden, hvorfor de gerne vil være lærere og bliver aldrig den forskel i folkeskolen, de til at starte med ønskede at være.

Jeg tror på, at I er et lys i mørket, når det handler om at finde tilbage til professionsidentiteten. I er ledestjerner for fremtidens lærere – i viser vejen – og I gør mig stolt over, at skulle dele profession med jer. Jeg håber, at mange af vores medstuderende får glæden af, at dykke ned i jeres projekter og hente inspiration til deres studietid og lærervirke. Hente følelsen af professionsidentitet tilbage, hvor den hører hjemme. Blandt os. Også fra start til slut på læreruddannelsen. Tak for jeres vigtige biddrag til skoledebatten. Jeg håber, at I fortsat vil blande jer og komme med bud på, hvordan vi gør vores skole – og kommende generationers skolegang – endnu bedre. Jeg vil læse interesseret med og håber på, at læreruddannelsen i fremtiden vil skabe langt flere af jeres slags.