Debat
Hvorfor genindføre skråskriften?
Forslaget stod som overskrift på et debatindlæg i "Folkeskolen" d.26 oktober i år , og her følger lidt mere forklaring
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det afgørende vigtige ved skråskriften er , at den er sammenhængende. Som skolepsykolog og specielt interesseret i de ordblindes vanskeligheder lærte jeg en del af de store drenge på 13-14 år, der var henvist på grund af adfærdsvanskeligheder. De var ofte lettede ved at kunne fortælle om de vansekligheder, der var opstået, fordi de ikke kunne følge med i fagene,da de ikke kunne læse.
En 13åig dreng bad jeg om at skrive ordet fabrik. DEt blev
frabralke
Vi klapper det lige , og så skriver du det i stavelser
det blev
far-brek
Nu er det næsten rigitigt . Hør lige : fa-brik
og så blev det rigtigt.
For ham var ordet fra start en lydmæssig grød, og der skulle en særlig træning til for at høre stavelser.
Den dreng lærte mig at lave de specielle øvehæfter, og her er et eksempel, Der er ni tegninger på en side. En af dem er en tagryg med en antenne. Nedenunder står der tre ord: avis and antenne. DRengen tyder ordene, og opgaven er at skrive antenne i de tre stavelser. Stavelserne skrives for sig selv med skillestrege imellem.De bliver tydeligt adskilt , fordi skriften i stavelsen er sammenhængende.
DIsse øvehæfter blev meget brugt, men det sluttede jo, fordi skråskriften var midlet.