Debat
9   63

Lærerens forsvar?

Skal lærere blot finde sig i at blive behandlet respektløst, og hvad gør vi, hvis vi kommer "under angreb"?

Lærere står overfor mere og mere vold, både psykisk og fysisk. Indenfor de sidste par måneder har jeg læst flere artikler, debatindlæg, blogs læserbreve, klummer etc. om hvordan lærere udsættes for mere vold, bliver mere stressede og pressede samt oplever, at deres arbejds- og privatliv ødelægges på grund af situationen i folkeskolen.

Artiklen fortsætter under banneret

 

Hvordan bliver vi forsvaret? Hvordan kan vi forsvare os selv?

En “mandlig” elev fra udskolingen bevæger sig ind i idrætshal, hvor der foregår idrætsundervisning med 4. årgang. Der spilles volleyball. En kvindelig lærer underviser.

Den store elev løber ind og tager bolde fra de mindre elever, hvorefter han begynder at sparke boldene rundt i hallen.

De mindre elever bliver skræmt af situationen, nogle råber op og nogle kalder på en lærer. Flere trækker sig fra situationen.

Drengen anråbes af lærer, der kalder at eleven skal forlade hallen.

Eleven ignorerer i første omgang kaldet og fortsætter med at tage og sparke bolde.

Den kvindelige lærer nærmer sig eleven og beder ham igen om at forlade hallen. Læreren ignoreres.

Læreren lægger hånd om skulderen på den store elev, og forsøger at føre ham ud af hallen.

Eleven ryster hånden af sig og skubber læreren i brystet, mens denne bliver kaldt for “so”.

Læreren bliver nu vred.

Læreren forsøger sig med en mere hård mine og truer med at ringe til hjemmet.

Eleven ignorerer igen læreren.

Læreren ringer til sin leder, der kommer til hallen og må fjerne eleven.

Da lederen ankommer anklages læreren for at have slået eleven.

Læreren påpeger at hallen er videoovervåget, så der kan kigges på optagelserne, for at finde sandheden.

Eleven trækker anklagen tilbage.

Lederen forlader hallen med eleven.

 

Læreren er i chok over at blive svinet til.

Læreren er blevet svinet til.

Læreren er blevet skubbet på brystet.

Læreren er blevet overfaldet.

 

Ovenstående er desværre blot én af mange historier, der fortæller om lærere, der bliver overfuset, overfaldet og overrumplet, mens de udfører deres gerning.

 

Hvordan skulle læreren have løst situationen anderledes?

Formodentlig på lige så mange måder, som der er lærere til, men det er ikke pointen.

Hvordan skal læreren kunne løse en situation mod en elev, der bevidst ignorere anvisninger og kald og derefter reagerer voldeligt over for læreren?

 

Med henvisning til den tiltagende mængde af sager/beretninger, hvori lærere fortæller om deres meget negative og voldsomme oplevelser med et arbejdsmiljø, der byder dem elementer af både psykisk vold, fysisk vold, skade på personlige ejendele samt fornedrelse fra forældre, elever og samfund, så undres jeg over, hvordan folkeskolen og lærerstanden er nået til nuværende punkt…

 

En anden ganske relevant situation er følgende.

 

Mandlig lærer i udskolingen bevæger sig på skolens gangareal mellem klasserne efter en pause.

Der er tumult én af klasserne, og læreren bevæger sig derind.

I klassen opleves der især to større drenge fra slutningen af udskolingen, der er oppe at skændes. Der bliver råbt og skubbet en smule, og andre elever virker utrygge ved situationen.

Læreren går hen mod de stridende elever, mens det forsøges at tale situationen ned.

Elev 1 reagerer ved at træde et skridt tilbage og gøre plads til at læreren kan komme imellem de to drenge. Læreren strækker hænderne ud til hver side, for at skabe en afstand, mens der bliver talt højt og tydeligt og bedt om ro fra begge parter; “slap lige af, og lade os få afklaret det her ude på gangen!”

 

Elev 1 trækker sig fra situationen, men Elev 2 læner sig ind mod lærerens arm og siger, at læreren skal blande sig udenom.

Læreren siger til eleven, at “sådan fungerer det ikke!” og står fast imod presset fra Elev 2.

Elev 2 siger så, at læreren “ikke fatter en skid!” og, at Elev 2s far siger, at læreren “ikke har styr på sit lort og bare skal pakke sammen!”

Læreren overraskes over den voldsomme udmelding og vender sig så direkte mod Elev 2.

“Nu kommer du med!” bliver der sagt bestemt og med en hånd hvilende på skulderen gøres der gestus til at både elev og lærer skal trække ud af lokalet.

Eleven skubber armen væk, skubber læreren på skulderen og siger “du skal bare f-ing lukke, og lade mig smadre den nar derovre!”

“Det skal en skide lærer ikke bestemme. Få dig et rigtigt arbejder din taber!” udråbes der fra Elev 2, der optrapper skubberiet mod lærerens arm.

Læreren skubbes igen - denne gang af Elev 2s brystkasse, der bevæger sig hen mod Elev 1.

Læreren råber “Stop!” og står fast endnu engang.

Elev 2 bliver nu endnu mere ophidset og råber “skal du også have!?!” til læreren, der tavst stirrer på eleven.

 

I mellemtiden er andre kolleger kommet til og klasselæreren trækker nu ind i lokalet, og overtager konflikten, der hurtigt herefter nedtrappes.

 

Læreren går til sin undervisning med en klump i halsen, en trykkende fornemmelse i brystet og føler sig nødsaget til at gå til sin leder med situationen, så snart muligheden opstår.

Det kræver ikke megen fantasi, at overveje de forskellige udfald, ovenstående situation kunne have haft.

Imidlertid er det ikke mange af udfaldene, der går i en retning, hvor læreren ikke oplever nogen form for vold, enten psykisk eller fysisk.

 

Lad os antage, at konflikten blev optrappet igen. Lad os så igen antage, at læreren havde evnerne til at forsvare sig mod et voldeligt overfald, og at elevens slag ikke fik den ønskede virkning, men at læreren kunne afværge med en parade, og evt. skubbe eleven væk.

Hvordan var det så endt, når konflikten skulle genfortælles nede på skoleledelsens kontor, når den skulle genfortælles overfor forældrene til eleven, når den skulle genfortælles ude i samfundet, efter at situationen havde fundet vej til de sociale medier?

 

Hvordan er læreren sikret rettigheden til at forsvare sig mod voldelig adfærd?

Hvordan er læreren hjulpet, såfremt vedkommende er nødsaget til at sige “STOP!” over for den psykiske vold, der enten kan komme i mange former?

Hvordan har læreren mulighed, for at komme uskadt ud af en situation, der ender “uhensigtsmæssigt”?

 

Hvordan skal læreren reagerer?

Desværre har læreren ikke ret mange handlemuligheder, andet end at bakke ud af situationen - simpelthen af hensyn til egen sikkerhed (både professionelt og personligt), da der ikke findes et sikkerhedsnet for de lærere, der bliver slået, skubbet, sparket, kastet ting efter, kaldt navne, bliver latterliggjort, fornedret, talt ned til, eller chikaneret af såvel elever, forældre og samfund?

 

Skal læreren kunne slå igen?

Skal læreren kunne “svare igen”?

Eller…

Skal læreren kunne forvente bedre?

Skal læreren have retten til at forsvare sig i alle situationer?

 

Er løsningen selvforsvar og konflikthåndtering?

Er løsningen en lovændring?

Er løsningen en helt ny måde for samfundet at se lærerstanden?

Er løsningen lige nu synlig?

 

Så længe lærere fungerer som en fælles prügelknabe for samfundet, så længe det er helt i orden at behandle lærere uden respekt - hvad end man er forælder eller elev, eller deltager i en debat - og så længe lærerens profession og virke tales ned af både beslutningstagere på flere niveauer og interesseorganisationer så som Kommunernes Landsforening…

 

Så længe vil ovenstående spørgsmål være relevante

 

Så længe kan læreren ikke forsvare sig.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ