Blog
0   3

I kulturmødet bliver verdensmålene til virkelighed

Abonner på nyt om Ungdomsbyen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Det er en stærk oplevelse at bringe unge mennesker fra fire kontinenter sammen og se, hvordan kulturmødet forløber.

Det er en stærk oplevelse at bringe unge mennesker fra fire kontinenter sammen og se, hvordan kulturmødet forløber. En regnvåd tirsdag i denne uge mødte 70 elever og lærere op til UNESCO ungdomskonference på Nørrebro i København. Verdensmålene var centrum for konferencen. Eleverne kommer alle fra UNESCO-skoler, som arbejder med verdensmålene, og flere af skolerne har oprettet et miljøråd, hvor eleverne på demokratisk vis arbejder med at gøre deres skole mere bæredygtig, og at sætte verdensmålene på skoleskemaet.

De danske elever bød unge fra Namibia, Indonesien, Trinidad Tobago, Estland og Tyskland velkommen og var samtidig værtsfamilier ugen ud. I kulturmødet blev verdensmålene levende og nærværende. I Namibia er der meget tørt, og det er rigtig vigtigt at opsamle regnen, når den endelig kommer. I Indonesien er der oprindelige folk, som lever i regnskoven, og som har svært ved at opretholde livet, da regnskoven forsvinder. Begge dele er ikke lige på lystavlen hos de danske elever, men mødet her hvor andre unge fortæller om deres virkelighed, gør det levende.

Artiklen fortsætter under banneret

Konferencen blev åbnet af Victor Grønne, som er ungdomsrepræsentant i UNESCOs nationalkommission. Viktor fortalte sin egen historie fra han i 8. klasse blev elevrådsrepræsentant, og hvordan han i dag er stærkt optaget af UNESCOs værdier om at skabe fred i verden. Ifølge Viktor er verdensmålene et rigtig godt fokus at have, for både at sikre en mere bæredygtig verden men også for at skabe fred. Der var ikke en elev, der var i tvivl om, at man kan få real indflydelse, hvis man blander sig i demokratiet, sådan som Viktor gør.

På konferencen blev der lagt op til at udfordre egne grænser og at tænke ud af boksen. Bugging Denmark udfordrede de unges forestillingerne om, hvad man spiser og ikke spiser. Men måske var det lærerne, der blev størst udfordret, da der skulle smages på havregrynskugler med insekter i. Snakken om at få proteiner fra insekter er ifølge Jakob Rukov fra Bugging Denmark ikke kun et spørgsmål om at skaffe mad til flere mennesker på jorden, men i høj grad en øvelse i at tænke ud af boksen og udfordre vaner. Vores introduktion til kost er det mest fundamentale, som vi har med os, fra vi er babyer.

Det stærkeste på dagen var et se de relationer, der blev skabt, som understøtter elevernes dannelse som globale medborger, og hvor de fanger, at kun i fællesskabet - mennesker og lande imellem - kan vi skabe en bæredygtig verden.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.504 andre er allerede tilmeldt