Debat
KL skal stoppe den negative tetorik mod lærerne
Indlægget er et svar til KL`s formand for Børne- og Kulturudvalgets reaktion d. 14. november til VIVE`s evalueringer af skolereformen
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
KL skal stoppe den negative retorik mod lærerne
Hvor flere vælger at smide den ideologisk betinget jubeloptimisme, fastholder Kommunernes Landsforening sin enøjet position. - Det går ufatteligt godt i folkeskolen, skoledagens længde har åbenbart ingen negativ effekt på eleverne, lærerne har tilstrækkelige ressourcer til at skabe god undervisning og der er ingen problemer med inklusion.
På baggrund af VIVE`s statusrapporter om folkeskolens tilstand vælger Leon Sebbelin, KL`s formand for Børne- og Kulturudvalg, d. 14. november en stærkt ideologisk og lærerfjendsk konklusion. LS vælger at konkludere, at tilfredsheden med folkeskolen er tårnhøj, eleverne er guidet godt og trygt gennem de mange forandringer med fortsat stor faglig interesse, og eneste hår i suppen er åbenbart lærernes manglende fokus på fagligheden.
Læs selv på KL`s hjemmeside; http://www.kl.dk/Born-og-unge/Folkeskolen-er-praget-af-stor-stabilitet-id229018/?utm_source=kl.dk&utm_medium=email&utm_content=advisering&utm_campaign=email-advisering-15-11-2017&utm_id=e27592a2-d676-44fa-be8b-2d59d3d46f9c
I en fantastisk folkeskole mangler vi åbenbart kun, at lærerne tager sig lidt sammen.
KL`s konklusioner fremkommer på basis af fem rapporter fra VIVE, læs evt. selv https://vive.dk/2017/11/status-paa-skolereformen-tre-aar/ .
I sammendraget står bl.a., at 80 % af eleverne finder, at skoledagen er lidt for lang eller alt for lang. Heraf angiver 61 % af de udadreagerende børn, at skoledagen er alt for lang. Ifølge VIVE indikerer undersøgelserne, at der er lidt mere ro i klasserne, men det halter med bevægelse i timerne. Der står i evalueringssammendraget ikke et ord om lærernes manglende faglige fokus, hvilket KL-formanden alligevel vælger at fremhæve. KL maler således fortsat et billede af, at det går ufatteligt godt med folkeskolen, og kun lærerne skaber problemer.
Når KL vælger et ensidigt negativt fokus på lærernes rolle, så er samarbejde svært. Det mindsker tilliden, vanskeliggør et overenskomstresultat og styrker lærernes flugt fra folkeskolen. Derfor Leon Sebbelin og resten af KL stop den negative retorik mod lærerne.
Peter Hansen, lærer i Roskilde