Anmeldelse

Konkurrencegenet får et kick

Muligheden for at træne stavning og tegnsætning og spille mod klassekammeraterne virker motiverende - ikke mindst for de lavt præsterende elever.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Grammasjang" er et digitalt læremiddel, der er beregnet til 7.-10. klasse. Det består af to hoveddele: træning og spil.

Fakta:

Titel: Grammasjang.dk

Forlag: Dafolo

I træningsdelen er der opgaver i stavning og tegnsætning. Der er eksempelvis opgaver i dobbeltkonsonanter og stumme bogstaver, semikolon og komma med og uden startkomma. Inden træningen starter, skal eleven orientere sig i målene og reglerne for det valgte træningsområde. Øvelserne er selvrettende.

Når eleven har været igennem fem kategorier, er der adgang til at spille. Et spil startes ved, at eleverne udfordrer hinanden. Med til spillet er der to pointtavler. På den ene kan man se de fem elever, der har opnået den højeste pointscore, og på den anden ses, hvem der har klaret flest kategorier i træningen.

For læreren er der to yderligere faner: statistik og vejledning. Statistikken viser elevernes arbejde og udvikling. Ved at klikke rundt kan man se både klasseniveau og den enkelte elevs niveau i en grafisk fremstilling. I vejledningen kan man blandt andet læse om materialets opbygning og forslag til anvendelse.

Materialet virker meget overskueligt og nemt at gå til - både for lærer og elev. Man kan ikke spille sig til at få styr på hverken stavning eller tegnsætning. Det er derfor nødvendigt, at læreren er “game master”, således at eleverne ikke bare skøjter igennem opgaverne for hurtigst muligt at komme til spillet.

Med dette materiale er der mulighed for at inddrage et medie, som mange elever er glade for. I forhold til de elever, der ikke synes, at stavning og tegnsætning er det mest interessante i verden, kan der her være en motivationsfaktor. Konkurrenceelementet spillede i hvert fald en væsentlig rolle i 8. og 9. klasse, hvor jeg prøvede materialet. På topscorerlisten lå der således i begge klasser elever (drenge), som normalt ikke var motiverede for at arbejde med dette område.

"Grammasjang" kan ikke stå alene, men egner sig fint som et supplerende og intensivt forløb i en kortere periode.

Hvad mener eleverne? De lægger vægt på muligheden for at konkurrere: “Det er megahyggeligt at konkurrere”, “konkurrencegenet får et kick” og “man forsøger at få styr på det, så man ikke taber næste gang”.