Blog
2   5

Kristendomskundskab

Abonner på nyt om Nanna Brynskov i dit personlige nyhedsbrev.


Med fare for at skabe provokationer, vil jeg runde emnet "religion". Ikke selve religionerne, men hvad der bliver krævet af den måde vi kristendomskundskabslærere skal undervise i og på - og hvad der ikke bliver krævet.

Typisk eksempel på fællesmål for kristendomskundskab 7.-9.:                                                        Eleven har viden om hovedtræk i verdensreligioner og livsopfattelser

Jeg skal være kristendomskundskabslærer. Eller jeg uddanner mig i hvert fald til det - og jeg synes at det er svært. Her tænker jeg ikke på selve indholdet i faget, som desuden også kan være noget kludret noget. Nej her tænker jeg min undervisningsmetode. Altså mig som underviser. For hvordan bliver jeg en oplyser, uden at være en forkynder? Jeg vil næsten påstå at det er en hver kristendomskundskabslærers værste marreridt, at blive beskyldt for at forkynde.

Artiklen fortsætter under banneret

Men hvordan skal jeg så undervise i religionskundskab? (Let's face it, det er heldigvis hvad det er). Hvordan giver jeg den helt basic viden såsom ritualer, tilbedning og levemåde videre, samtidig med at skabe forståelse for bl.a. det åndelige som jo lever i religionen? Jeg tror at det handler om at skabe forståelse. Misforstå mig ej, ikke en forståelse i form af forkyndelse. Men en forståelse for at nogle finder deres ritualer, deres tilbedning og deres levemåde korrekt for dem. Og en forståelse for, at hvis man prøver at forstå, så kan man se værdier i det meste - også selvom det ikke er ens kop te. Jeg skriver bestemt ikke nu, at religionsundervisningen ikke bør indeholde oplysning om helt basic viden. Jeg siger bare at oplysningen ikke må blive på bekostning af undersøgelsen af hvad religion mere er. Om ikke andet må de historiske paralleller, som jo kan findes mellem nogle religioner, vidne om at der er så meget mere historisk kulturel solidaritet og sammenhæng, end de fleste aner. 

Alt i alt handler mit lille opråb om, at de her komptencemål for kristendomskundskab er en smule naive, uopdaterede og forsimplede.  Det må derfor være os, som religionsundervisere, som skal omfavne dette uskrevne ansvar.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Religionsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Religionslærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
4.121 andre er allerede tilmeldt
VIL DU OGSÅ BLOGGE?

Har du også lyst til at skrive om dit fag, dine erfaringer eller holdninger på folkeskolen.dk? Der er plads til flere, så følg linket og kontakt os.

ANSØG OM EN BLOG HER