Blog
1   19

GeoGebrapatrulje skal booste brugen af dynamisk geometri i matematikundervisningen.

Abonner på nyt om GeoGebra-bloggen i dit personlige nyhedsbrev.


Hvordan laver man en fælles indsats for en hel skole på flere matrikler, når det kommer til at sætte fokus på brugen af it i matematikundervisningen?

Det har Maria Sølving, matematikvejleder på Kulsbjerg Skole, et bud på. Hun fik ideen til at uddanne en GeoGebrapatrulje med elever fra 4.-9. klasse.

Op til efterårsferien fik eleverne fra GeoGebrapatrujlen en saltvandsindsprøjtning, og det samme gjorde matematiklærerne, da Kulsbjerg Skole inviterede Bo Kristensen og Rikke Teglskov fra GeoGebra Instituttet ud til en arbejdsdag.

Artiklen fortsætter under banneret

To elever fra hver af klasserne fra 4.-9. klasse har nu fået et boost i at bruge GeoGebra. Eleverne udgør skolens GeoGebrapatrulje. De skal dels kunne hjælpe elever i deres egne klasser, dels hjælpe andre klasser i gang. Eleverne på mellemtrinnet skal i den kommende tid hjælpe med at få indskolingseleverne godt i gang, når lærerne tager hul på at bruge GeoGebra i matematikundervisningen. Eleverne i udskolingen er i gang med at hjælpe egne klassekammerater i gang med at lære at bruge programmet.

For nogle af eleverne i GeoGebrapatruljen var det første gang, de arbejdede med GeoGebra, mens andre havde prøvet det en del gange før. Alle elever i Vordingborg Kommune har en iPad, så det var med udgangspunkt i denne, at eleverne kom til at lære programmet lidt bedre at kende. Der blev tegnet logoer, flag og arbejdet med konstruktioner, samtidig med at det matematiske sprog fik et boost i arbejdet med at forklare konstruktioner til andre, som skulle tegne dem. Eleverne arbejdede sig også ned i værktøjslinjens funktionaliteter, og gjorde sig til eksperter på bestemte områder af værktøjsbjælken.

For eleverne i 7.-9. klasse var der også et kig til, hvorfor det kan være smart at bruge dynamisk geometri, når man kigger på at justere sit eget arbejde på en nem måde. Der blev leget med opgaver fra Folkeskolens Prøver, og endelig blev der kigget på, hvordan man kan sætte matematikken under lup og undersøge forskellige egenskaber og sammenhænge ved matematiske begreber.

Det er en interessant måde at arbejde med en målrettet indsats, som involverer eleverne og gør dem til aktive deltagere i et projekt.

Vi ved, at der rundt om i landet, er gode traditioner for at ældre og yngre elever arbejder sammen om teknologi, når det skal introduceres fx i matematikundervisningen. Har du selv gode erfaringer, vil vi super gerne høre om dem her på bloggen.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.453 andre er allerede tilmeldt

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
11.333 andre er allerede tilmeldt