Anmeldelse

Programmering og koder

Matematik med glæde

Det giver ikke mening at forsøge at lære alle elever at programmere. Det giver derimod mening at søge at sikre, at alle elever har indsigt i, hvad programmering er, og hvad man bruger det til.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I år er det ottende år, hvor Danmarks Matematiklærerforening og Forlaget Matematik, som også er foreningens, afholder Matematikkens Dag.

Fakta:

Titel: Programmering og koder

Sider: 108

Type: 144

Forlag: Forlaget Matematik

Pris: 725

Sider: 144

Årets tema er programmering og koder, og foreningens medlemmer – de mest aktive af dem – har igen udarbejdet et omfangsrigt materiale, som har bud til alle klassetrin, og som mere end indikerer, at hvad undervisning angår, strækker Matematikkens Dag sig over en hel del af slagsen.

Det er en hensigt at vise matematikkens rolle i hverdags- og samfundsliv, og det gøres blandt andet ved at levere et omfangsrigt inspirationsmateriale til matematikundervisning med udgangspunkt i årets tema.

Undervisningsmaterialet er en bog på 144 sider. Det er ikke en vanlig lærebog, men et inspirationsmateriale, et katalog med ideer til undervisning om programmering og koder på alle klassetrin. Når en skole køber bogen, følger der en digital kopi med i pdf-format, hvilket gør det enkelt at printe sider ud til brug med eleverne.

Bogen rummer en lang række oplæg eller ideer til konkrete forløb i undervisningen, også med masser af muligheder for ”gruppeindividualisering”. Selvom mange af oplæggene er udformet, så man kan printe siderne og bruge dem direkte, er andre snarere tænkt som transparenter til klassesamtale. Ja, man kan da også bruge en interaktiv tavle.

Matematiklærere kan sagtens anvende bogen uden at kere sig om Matematikkens Dag. Bogens første 37 sider er en blandet landhandel. Der indledes med en meget kort gennemgang af tal, binære tal, computerelektronik, programmering, in- og output. Ikke noget, der gør nogen til ingeniør, men dog stof, som kan danne grundlag for enkle modeller hos eleverne om, hvorfor den hedder en computer, og hvordan den virker. Det er jo godt nok mærkeligt, at elektronikken kun kan lægge sammen.

Så kommer lidt vejledning om Scratch og programmering heri – underlig placering - og dernæst tekster om Matematikkens Dag og begrundelser for emnevalget: Programmering og koder. En fristil om den skønne teknologiudvikling følges af en beskrivelse af et åbenbart udbytterigt kursusforløb i Aalborg, hvor man opkvalificerede 18 lærere til at undervise andre i programmering. Lidt omtale af et par andre produkter fra Forlaget Matematik mangler heller ikke – relevante, javist – der er en liste over nyttige link og konkurrencebetingelser for de tre konkurrencer. Så kommer – på side 38 – oversigt over de 15 aktivitetsoplæg.

Syv til begyndertrinnet, ni til mellemtrinnet og ni til de ældste – der er selvfølgelig overlap. Hvert aktivitetsoplæg følges af en eller flere siders lærervejledning.

Nogle aktiviteter til de yngste handler om koder - ”hemmelige koder”, ikke programmering – og om at ”programmere” robotter, hvor det er eleverne, der er robotter. Det er der en masse god matematik i - både tal, algebra og geometri. Der er naturligvis også en aktivitet, hvor man skal anvende en ”rigtig” programmerbar robot. Sådanne findes der adskillige af beregnet til brug for mindre børn, og i betragtning af nationens digitaliseringsgrad i øvrigt vil det være en anakronisme, hvis en skole ikke har råd til robotter til brug i undervisningen.

Flere af aktiviteterne til mellemtrinnet handler også om koder – kryptering og dekryptering – men nu løftet nogle trin på både sværhed og krav om omverdensviden.

Et aktivitet om sikkerhedskoder vil kunne være udgangspunkt for mange gode praksisrelevante matematikovervejelser. I aktiviteten ”Fra kode til tegning” optræder en uheldig opskrift på tegning af en stjerne med GeoGebra. Uheldet er ikke nævnt i lærervejledningen og må derfor være en reel fejl, men når eleverne opdager, at opskriften er upræcis, er der jo – held i uheld – lejlighed til at lave en bedre. Nye verdener vil åbne sig for mange elever, når programmerne Myresnak og Scratch indgår i aktiviteterne. Samtidig demonstreres to forskellige programmeringsformer.

Genintroduktionen af Myresnak - en dansksproget version af Logo udviklet af Viggo Sadolin fra Danmarks Lærerhøjskole før midten af 1980'erne - kalder glade minder frem hos denne anmelder. Programmet kan jo stadig, hvad det kunne dengang – og der ligger ikke så lidt gedigen geometrilæring gemt i programmering af myren. Langt mere, end den ene aktivitetsside i bogen kan antyde. Det pædagogiske scoop er, at programmeringen er fyldt med ahaoplevelser. Hvad enten de opnås, fordi myren tegner det, eleven havde forestillet sig, eller under fejlfinding af det program, som skulle tegne ”et hus”. Scratch kan – som programmeringssprog – meget mere end Myresnak, og aktiviteten ”Programmer en primtalsgenerator” er krævende. Den er ikke for enhver – der skal stås på tæer – og man skal kunne en del i forvejen. Også selvom man kan finde eksempler på lignende programmer i Scratch.

Når man har downloadet programmet Myresnak fra det anviste websted, unzipped og installeret, får man ved kørsel en meddelelse, som fortæller, at man ikke må bruge det i skoler. Denne besked har ikke længere gyldighed, ifølge Forlaget Matematik. Tryk bare o.k. og gå videre. Meddelelsen stammer fra en tid, hvor Myresnak endnu var i almindelig handel.

De ældste elever kan sagtens have udbytte af de fleste aktiviteter, som også de mellemste benytter, men der er dog tilføjet nogle. Den mest krævende er utvivlsomt ”Small Basic Programmering” - og som lærer skal man nok ikke begive sig ud i den, medmindre man selv eller nogle af eleverne har erfaringer med sådanne programmeringssprog.

Bogens sidste aktivitet eller inspirationsforslag hedder ”Matematikkens kodesprog” og er til alle trin. Her fremdrages mange eksempler på, hvordan man nu og gennem tiden har skrevet og anvendt tal med alle de tilhørende symboler. Det vil man kunne få en hel del sjov og tankevækkende overvejelser ud af.

Alt i alt rummer bogen ideer til mange timers god og sjov beskæftigelse med matematik. Bogen lever op til Matematiklærerforeningens valgsprog: Matematik med glæde.