Tips til jobsøgningen: Gør det klart, hvem du er

Der er ikke behov for Karl Smart-typer i et lærerjob, siger skoleleder. Det handler om at give udtryk for gåpåmod, men også om at vise ydmyghed

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vejle, Lolland eller Gladsaxe. Uanset hvor du søger job i landet, er det en god idé at være ærlig om, hvem du er, og hvad du vil med jobbet, når du sender en ansøgning, og når du er til ansættelsessamtale.

Skolelederne er enige.

»Som leder handler det om at finde en medarbejder, der matcher den kultur, der er på stedet, enten ved at udfordre den eller ved at passe ind i den. Derfor er det vigtigt, at ansøgeren giver et klart indtryk af, hvad vedkommende består af, og hvordan holdningerne til jobbet er, både når ansøgningen skrives, og når der er ansættelsessamtale«, siger skoleleder Mogens Steenbuch, Vadgård Skole, Gladsaxe.

De fem ledere har hver deres tilgang til ansættelsesforløbet, men de er enige om, at det ikke er nok at tjekke ansøgerens faglige kvalifikationer.

»Det gælder om at få et billede af, hvordan ansøgeren fungerer i et klasserum«, siger skoleleder Steen Rosenberg, Søndre Skole, Køge. »Hvordan han tænker undervisning, og om han er opmærksom på at blive bedre til at undervise. Det handler blandt andet om at kunne selvreflektere«.

Steen Rosenberg vil gerne have noget at vide om undervisningsforløb, som ansøgeren har gennemført i praktiktiden.

Det vil viceskoleleder Lisbeth Eriksen, Søndre Skole, Holeby, også, men hun vil også gerne have et indtryk af personen bag ansøgeren.

»Jeg ser gerne, at ansøgeren udviser en vis pondus og ikke kommer sidelæns ind ad døren. Det handler om at give udtryk for gåpåmod i forhold til jobbet, men også om at vise ydmyghed over for det at være lærer. Der er ikke behov for Karl Smart-typer i et lærerjob«.

Det umiddelbare indtryk spiller en rolle, selvom der ikke bliver snakket meget om det.

»Selvfølgelig betyder det noget«, siger viceskoleleder Jesper Kjeldsen, Bredagerskolen, Jelling. »En ansøger skal helst føre sig godt frem til samtalen. Ansættelsesudvalget skal gerne have indtryk af en person, der har lyst til at deltage i samtalen og til jobbet«.

Nogle jobsites giver gode råd om, hvordan en ansøger skal være klædt på ved ansættelsessamtalen. Det er ikke særlig relevant, når man søger et lærerjob, mener Jesper Kjeldsen:

»Der er selvfølgelig grænser, men du kan udmærket blive en god lærer, selvom du har tatoveringer op ad armen og ikke går i smart tøj. Det vigtigste er, at din adfærd og dit udseende ikke tager fokus fra det, som det går ud på, nemlig hvordan du vil være i samværet med børnene og i samarbejdet med kollegerne«.

De fleste, der skal til deres første ansættelsessamtale, er nervøse, mener Kristian Poulsen, Mølholm Skole, Vejle:

»Det ved ansættelsesudvalget. Derfor spiller det ikke den store rolle. Du skal nok få hjælp til at få nerverne i ro og til at få det rigtige fortalt. Vi vender som regel tilbage til emnerne flere gange, så alle nuancer kommer med«.

Med få ord: Det gælder altså om 1) at være ærlig, 2) at være åben, 3) at have lyst til jobbet og 4) ikke gå i panik, selvom det er første gang, du søger et job. |