De lærerstuderende er ikke nået til så højt en anvendelsesniveau af den humanbiologiske teori som tidligere, og det skyldes, at de studerende har få moduler i undervisningsfaget, hedder det blandet andet i årets censorrapport.

Censorrapport: Lærerstuderende i idræt skriver for lange synopser

En synopsis til lærereksamen i idræt bliver for ofte længere end uddannelsens skriftlige opgaver, når mange studerende går sammen. Synopseformen bør afskaffes, lyder én af anbefalingernerne fra idrætscensorerne på læreruddannelsen.

Publiceret

Anbefalinger: Styrk både skrift og tale i idræt vedlærereksamen

På baggrund af årets censorrapport skriver lektor Torben Vandetfra læreruddannelsen i Aalborg i det opsummerende afsnit, at detanbefales:

 • at erstatte synopseformen med en skriftlig opgave.

 • at styrke den mundtlige delprøve ved at tage tid fra denpraktiske prøve.

 • at styrke det naturvidenskabelige område på en sådanmåde, at de studerende lærer at anvende  teorien ipraksis.

• at undervisningskompetence og didaktisk tænkning prioritereshøjere i begge delprøver. 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er for meget ordgymnastik i synopsisopgaverne i idræt på læreruddannelsen.

Formen med synopsis ved lærereksamen bør derfor erstattes med en skriftlig opgave, fordi synopsen i mange tilfælde nærmest får karakter af en større skriftlig opgave. Det skyldes, at de lærerstudere går sammen i grupper om deres opgaver. I årets censorrapport nævnes et eksempel med en synopsis, som var blevet til et værk på 25 sider.

Den nye prøveforms skriftlige synopsis er nemlig i omfang afhængig af gruppestørrelsen, og dette fører til de meget lange synopser blandt de kommende nye idrætslærere. En censor udtaler således i årets censorrapport: "Jeg modtog derfor opgaver på cirka 25 normalsider plus bilag, hvilket efter min mening ikke var en synopsis, men reelt en støre skriftlig opgave. En anden censor fremhæver:

"Der kan være stor forskel i vurderingen af en 5 siders synopsis og en 15 siders synopsis".

Denne censor oplever, at der reelt er tale om to forskellige produkter. Derfor lyder en af anbefalingerne i rapporten, at synopseformen erstattes med en skriftlig opgave.

Med hensyn til karaktererne ved idrætseksamen, så ligger de studerende højt: en tredjedel får karakteren 7, en tredjedel ligger på 10, og 10 procent scorer et 12-tal. Karaktergennemsnittet er i år steget til 7,54, hvor det i fjor lå på 7,41.

Gruppeeksamen virker for idrætslærer-studerende

Den mundtlige delprøve hænger

Flere censorer giver udtryk for, at de studerende er dygtige til at bruge teori og praksis og gode til at reflektere over elevernes læringsprocesser i faget. I forbindelse hermed peges der på, at den skriftlige del er med til at understøtte den faglige fordybelse.

De studerende arbejder meget med den praktiske delprøve, hvor der vises høj kvalitet og faglighed, både i forhold til egne færdigheder og didaktisk/pædagogisk tænkning. Men den mundlige delprøve halter for mange studerede, fremgår det:

"Den mundtlige delprøve prioriteres mindre af de studerende, og derfor står den svagere i vurderingen", hedder det i rapporten. Derfor foreslås det, at der gives mindre tid til den praktiske delprøve i forhold til den mundtlige og at prioriteringen af undervisningskompetence og didaktisk tænkning skal udgøre en endnu større del af vurderingsgrundlaget i begge delprøver.

Den naturvidenskabelige del skal styrkes

Et tema i censorrapporten er de studerendes kompetencer set i forhold til vidensgrundlag og faglig teori.

Nogle censorer peger på, at de studerende var særligt udfordrede på fagets naturvidenskabelige område, hvor anvendelsesniveauet i praksis bedømmes som værende lavt. Dette kan illustreres med et citat fra én af censorerne:

"De studerende er ikke nået til så højt et anvendelsesniveau af den humanbiologiske teori som tidligere, hvilket skyldes de få moduler, som de studerende har haft til undervisningsfaget".

Dansk Skoleidræt vil uddanne lærerstuderende i bevægelse

Rapporten beskriver også fagets egnethed i forhold til netbaseret undervisning. Her konkluderes det, at det faglige niveau bar præg af , at idræt ikke har høj prioritet, og at det medførte manglende praktiske færdigheder og teoretisk viden.