Blog
1   6

Eleverne bander ad helvede til

Abonner på nyt om Lærerstuderende - Jeanet Christiansen i dit personlige nyhedsbrev.


Eleverne taler generelt virkelig grimt, og det begynder allerede i indskolingen. De implementerer bandeord i deres sætninger som en naturlig del af deres ordforråd. Men hvad er problemet med bandeord? Er det ikke bare sådan, de unge taler?

Sprogudvikling i fare?

Jeg tror, at der er mange lærere, som er enige om, at der er et kæmpe problem med elevernes sprogbrug i skolen. Ord som ”fuck”, ”fandeme”, ”mongol” er bare dagligdagsudtryk, som eleverne naturligt bruger. Det er ikke en del af det danske sprog, at skulle bande sig vej igennem det – men det er desværre blevet en del af eleverne hverdag, som vi må erkende ikke har udsigt til udfasning lige foreløbig uden drastiske tiltag.

Artiklen fortsætter under banneret

Eleverne kan ikke se, hvorfor et grimt sprog er et problem. Set fra deres perspektiv er bandeord jo som regel sagt for sjov, og dermed er det helt okay at bruge dem ubegrænset, når de kommunikerer. Men hvordan kan vi stå inde for at have en professionel folkeskole, hvis eleverne må tale, som de vil?

Set fra lærerens synspunkt sker der en langt dybere konsekvens af grimt sprogbrug. Det lyder måske gammeldags, men det får simpelthen eleverne til at lyde ubegavede. Og jo oftere eleverne bruger bandeord, jo mere vil det bremse deres faglige sprogudvikling, hvilket strider imod skolens formål.

 

De ydre påvirkninger

En anden konsekvens af bandeord er, når de ikke længere bliver brugt i en ’for-sjov-situation’, og misforståelserne begynder at opstå (hvilket sker tit). Så bliver det lige pludselig et kæmpe problem, fordi eleverne ikke kan håndtere at løse konflikterne. Den løsningsorienterede kommunikation kommer til at fejle, og det er rigtig ærgerligt. Farvel til saglig konflikthåndtering.

Men grimme gloser opstår ikke ud af den blå luft. Med ældre søskende, sociale medier og måske forældre, som med glæde baner vejen, kan det hurtigt blive en naturlig del af elevernes hverdag, og det kan være en udfordring at få dem til at skille deres egne verdensregler fra skolens.

Så er det overhovedet muligt at stoppe det grimme sprog, hvis der er så mange ydre påvirkninger som infiltreres i skolens hverdag og hvis det blot er sådan elevernes sprog er i dag?   


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
16.490 andre er allerede tilmeldt
Vind et weekendophold

Like Folkeskolen på Facebook og deltag i lodtrækningen om et weekendophold for to på et af de skønne Sinatur-hoteller med alt betalt!