Madkundskab
0   6

”27 elever i sjette klasse i ét køkken er for mange”

Over halvdelen af madkundskabslærerne står alene med en hel klasse, når de underviser. Det giver mest mening at dele klassen op i to hold, lyder det fra Foreningen for Madkundskab.

52 procent af lærerne er alene om at undervise en hel klasse med elever, viser en undersøgelse, som folkeskolen.dk/ernæringogsundhed har lavet blandt 111 madkundskabslærere. Og i kommentarerne giver mange udtryk for, at det er svært at være alene med 27 elever i et fag, hvor eleverne skal håndtere knive og kogeblus i uvante omgivelser.

"Jeg synes, 24 elever er for mange at have. Svært at nå andet i den praktiske undervisning end at være praktisk assistent", skriver en af lærerne i undersøgelsen. 

Artiklen fortsætter under banneret

"Kunne ønske, at klassen var delt. 27 elever i sjette klasse i ét køkken er for mange", lyder det fra en anden.

Holddeling fungerer bedst

Formanden for Foreningen for Madkundskab Lone Carlson er positivt overrasket over, at undersøgelsen viser, at hele 21 procent kun underviser en halv klasse. Hun anbefaler, at skolerne deler klasserne op, så undervisningen foregår på mindre hold.

I undersøgelsen svarer 9 procent, at der er to lærere på alle lektioner, mens 10 procent svarer, at der er en lærer og en pædagog med i undervisningen. Men det er ikke nødvendigvis den bedste løsning med to voksne i timerne, forklarer Lone Carlson: 

"Det mest givende er at dele klassen op i to hold. Umiddelbart kan det være svært at sparre med en anden om undervisningen, så en ekstra voksen vil ofte være en brandslukningsting. Man står bedre med det alene, men så kræver det færre elever".

Om undersøgelsen

 

Undersøgelsen bygger på spørgeskemasvar fra 111 lærere, der underviser i madkundskab. Med den svarandel er undersøgelsen ikke nødvendigvis repræsentativt dækkende for landets madkundskabslærere. Spørgeskemaerne er blandt andet delt i samarbejde med Den Foreningen for madkundskab, mens det også har været muligt at besvare spørgeskemaet via et link på folkeskolen.dk/ernæringogsundhed

 

Professor: Brug pædagogerne i madkundskab

Professor på Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, Karen Wistoft mener, at det er svært at være alene med 27 elever i faget. Hun peger på, at det netop i madkundskab ville give god mening, hvis pædagogerne var mere med i undervisningen.

"Det er et fag, hvor der både er noget praktisk, men der også ligger meget viden. Når man skal gabe over både færdigheder og viden, og der skal komme noget fornuftigt produktivt ud af det, så er det faktisk svært", siger Karen Wistoft. Hun peger på, at læreprocesserne i madkundskab er tidskrævende.

"Der er tryk på, hvis 27 elever skal lære at producere samtidig. De ved ikke, hvad de skal rent madlavningsteknisk. Der skal tid til, for at de kan begå fejl og prøve igen. Det kræver, at der er en god stemning, så når ting kikser, så prøver vi igen. Det kræver også, at læreren er engageret. Det er vigtigt, at madkundskabslokalet betragtes som et læringsrum for eksperimenteren og kreativ udfoldelse. Lærer-elev-relationen er rigtig vigtig i det her", siger hun.

To lærere på i det første halve år

På Søndervangsskolen i Glostrup har man valgt en kombination. Her er der to lærere på alle lektioner i madkundskab i det første halve år i femte klasse. Derefter står lærerne alene med en hel klasse.

Lærerne Lotte Busk og Sara Jørgensen deler skolens madkundskabslektioner. Og i femte klasse underviser de sammen, fordi skolen prioriterer madkundskab højt. Det giver god mening, fordi de på den måde bedre kan introducere eleverne til faget og skabe en god og tryg atmosfære, selv om elevernes forudsætninger er meget forskellige, når de kommer til den første lektion.  

"Man skal være mange steder på én gang, og der er mange fareelementer i et skolekøkken, som måske ikke er så tydelige, fordi alle har et køkken hjemme", siger Lotte Busk.

Hun mener, at det er rigtig godt givet ud, at de er to lærere på klassen i den første del af femte klasse.

"Hvis jeg selv kunne bestemme, havde vi det hele året i femte klasse", siger hun.

De to lærere er rigtig glade for, at de sammen kan planlægge året, og der er også kommet mere styr på lagerbeholdningen, efter de to lærere er begyndt at stå for alle lektioner i madkundskab.

"Det er blevet meget bedre, efter vi er blevet to", siger Sara Jørgensen. 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Ernæring og sundhedsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for madkundskab, sundhed og ernæring. I samarbejde med Foreningen for madkundskab.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
4.260 andre er allerede tilmeldt