»Det er mit mål, at mine bøger skal være mere komplekse. At de bliver lidt som sæbe, som man aldrig helt kan få fat på«, siger Ole Dalgaard, der har skrevet børnebøger om blandt andet aborter under pseudonymet Oscar K.

Zappa og kaskelotterne topper stadig i skolen

Gammelkendte forfattere som Bjarne Reuter, Ole Lund Kirkegaard og Bent Haller topper listen over de mest udlånte klassesæt

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Kaskelotternes sang«, som Bent Haller skrev for 27 år siden, og »Zappa«, som udkom for 33 år siden, er blevet læst af tilsammen 14.500 sønderjyske skoleelever det sidste par år. De to bøger topper en liste, månedsmagasinet Undervisere har fået udtrukket af klassesætudlånene fra Center for Undervisningsmidler (CFU) i Aabenraa.

Det er gode bøger - det er formand for Danmarks Skolebibliotekarer Carl Christian Rasmussen ikke i tvivl om. Men de hører ikke til øverst på listen over, hvad børn læser i skolen: »Når lærere er så glade for Bjarne Reuter, er det, fordi mange af hans bøger handler om os selv, om lærernes egen ungdom. Vi kan spejle os i dem. Men jeg havde gerne set de to bøger nede i bunden af listen. Dermed mener jeg, at det ikke er moderne børns barndom og ungdom, de handler om«.

Carl Christian Rasmussen peger på, at der er sket en centralisering af bogindkøbene de senere år.

»Som regel er det sådan, at der sidder et materialeudvalg inden for det enkelte fag ude på CFU'erne, som køber ind til klassesætsamlingen. Spørgsmålet er, om vi kan få dem til at købe nyere, mere komplekse bøger. Det kniber det med. De har jo også en markedsorienteret interesse i, at titlerne lånes ud så meget som muligt. Samtidig sparer kommunerne på bogindkøbene, og det vil sige, at man lægger indkøbene over på CFU, som også skal spare«, siger han og mener, at det får som konsekvens, at udbuddet bliver dårligere.

I henhold til de Fælles Mål for danskundervisningen skal eleverne præsenteres for både nyere og ældre litteratur. Cand.pæd. Ingelise Moos mener, at den nyere børnelitteratur kan defineres som litteratur, der er skrevet i elevernes levetid. Og der bliver udgivet masser af børnebøger i disse år.

I Underviseres tema om børnelitteratur i skolen kan du læse interview med to af tidens mest roste børnebogsforfattere, Oscar K. og Anita Krumbach. |