Blog
0   49

Lektier i idræt – hvordan?

Abonner på nyt om Folkeskolens idrætsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Efter idræt er blevet et udtræksfag – og dermed også har fået den mundtlige dimension med i faget - giver vi jævnligt lektier for. Vi prioriterer at bruge alle minutter i hallen – både til det mundtlige og praksisdelen.

Foto: Trine Hemmer-Hansen

 

Lektier i idrætsfaget kan være af mange forskellige arter. Vores elever læser langt fra kun artikler eller sider fra trykte bøger. De ser ofte videoer med dansemoves, tricks fra boldverdenen, ideer om temaet ’idræt og køn’, forbereder en øvelse via boldspilstrappen i hallen, bruger mobilen til QR-koder eller forbereder til et nyt kompetenceområde.

I morgen tidlig skal vores 9. klasses elever levere en kort koreografi til stilarten ’Jumpstyle’. For 14 dage siden blev de introduceret til ’Jumpstyle’ gennem to trin. Opgaven hjemme var:

Artiklen fortsætter under banneret

 

"Brug de to indlærte trin og byg endnu to nye trin på (som gruppen finder på Youtube). Dernæst skal gruppen lave en kort koreografi på ca. 1 min., som skal vises for de andre i klassen. Sæt fokus på BESS-konceptet i forhold til tid og rum"

 

Udover at lave deres egen koreografi skal eleverne også have læst om Labans BESS-koncept (udleveret ark på to sider).

Efter kort ’show off’ i morgen vil vi stille spørgsmål ind til, hvordan BESS-konceptet er blevet tænkt ind i deres koreografi. På den måde bliver både praksis og teori blandet sammen midt i hallen – velvidende at disse lektioner kun kan lade sig gøre, hvis eleverne er godt forberedte til selve idrætstimerne.

I idræt kan det lektiemæssigt (i forhold praksis) være en anelse mere vanskeligt at gemme sig i forhold til de ikke lavede lektier. I praksisfællesskaberne forpligter eleverne sig på en måde, der gør, at de kan falde igennem og er til skue, hvis ikke de er forberedte.

Idrætsfaget kan her noget særligt, der tvinger den enkelte til at tage stilling. ”Skal jeg forberede mig godt og levere godt, skal jeg trække mig på dagen og melde mig ud eller skal jeg gå med, selvom jeg ikke er forberedt?

Lektier i idræt er vores krav til elevens selvstændige stillingtagen til faget. Tiden i hallerne er begrænset, så derfor bruger vi tiden effektivt på at undervise eleverne. Derfor forventer vi også, at de til timerne har gjort deres.

 

 

 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Idrætsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.162 andre er allerede tilmeldt