Flere timer til de små

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På cirka halvdelen af landets skoler får de små elever en længere skoledag, viser en undersøgelse foretaget af Politiken. Det sker blandt andet for at styrke læseundervisningen.

Formanden for pædagogernes fagforening Bente Sorgenfrey er ikke begejstret.

'Jeg ser mange konkrete tiltag i kommunerne, hvor forlængelsen af skoledagen er et forsøg på at spare penge på grund af den meget stramme kommunale økonomi'.

'Når det er tilfældet, er det en uheldig måde at snige heldagsskolen ind ad bagdøren. Med udsigt til at børnene får verdens længste og kedeligste skoledag', siger Bente Sorgenfrey til Politiken.

DLF går ind for flere timer til indskolingen.

'Det giver større mulighed for differentiering. Nogle børn skal bruge tiden til at fordybe sig, mens andre skal bruge den til noget helt andet. Det kan for eksempel være motorisk træning, hvis et barn har brug for det. Andre kan have brug for mere tid til at løse opgaverne. Flere timer giver et mindre pres på børnene', siger Jørgen Stampe, formand for DLF's pædagogiske udvalg.

Powered by Labrador CMS