Forskning
0   2

Millioner til skoleforskning - blandt andet i lærere som uformelle ledere

Lærere som faglige ledere og som mellemledere er emnerne for to af de 12 ph.d.-projekter inden for folkeskoleområdet, som Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning netop har tildelt omkring 30 millioner til.

Siden 2011 har ph.d.-rådet givet 82 ph.d.-stipendier til 'praksisnær forskning på grundskoleområdet', og i denne uge har Uddannelses- og Forskningsministeriet offentliggjort, hvilke 12 projekter der har fået ph.d.-midler i 2017. Projekterne gennemføres i et samarbejde mellem en læreruddannelse/professionshøjskole og et universitet. 

"Læreruddannelsen skal basere sig på den nyeste viden, og derfor er Ph.d-projekterne vigtige. De 12 forskningsprojekter vil bidrage til at styrke undervisningen på læreruddannelsen til gavn for både elever og lærere i grundskolen", siger uddannelses- og forskningsminister Søren Pind i en pressemeddelelse.

De 12 udvalgte projekter

  1. Styrkelse af folkeskoleelevers modelleringskompetencer gennem et tværfagligt samarbejde mellem naturfag og matematik
  2. Tosprogede elevers læsning af fagtekster på andetsproget
  3. Elevers udvikling af Computational Thinking
  4. Undervisning i mundtlighed i folkeskolen
  5. En ny forståelse af læreren i en ledelsesposition
  6. Demokrati og medborgerskab i den målstyrede skole
  7. Forskningsbaseret design af matematikundervisning med dynamiske geometriprogrammer
  8. Når unge vægrer sig ved skole
  9. Undervisning af flygtningebørn
  10. Faglig ledelse gennem ressourcepersoner
  11. Racial diversitet i det pædagogiske rum
  12. Generiske kompetencemål i naturfagene

Ph.d.-rådet havde på forhånd meldt ud, at man i år ville se med særlig interesse på ansøgninger inden for fagenes didaktik, herunder naturfagenes didaktik, håndtering af diversitet, progression og overgange samt ledelse for læring i en målstyret folkeskole. 

Blandt de 12 udvalgte projekter er "En ny forståelse af læreren i en ledelsesposition", hvor den ph.d.-studerende vil skabe ny viden om ledelse for læring i enmålstyret folkeskole.

Artiklen fortsætter under banneret

I beskrivelsen tales om 'en ny positionering af læreren som uformel mellemleder'. Og i et andet projekt handler det om "Faglig ledelse gennem ressourcepersoner", hvor den ph.d.-studerende vil skabe empirisk funderet viden om faglig ledelse i folkeskolen 'gennem formelle ressourcepersoner uden formelle ledelsesbeføjelser herunder hvilke etiske dilemmaer, der kan iagttages i ressourcepersonernes virke'.

Et andet projekt handler om racemæssig diversitet i skolen:

"Hvordan identificeres og repræsenteres den ikke-hvide krop i det pædagogiske rum? Og hvordan kan der pædagogisk skabes de bedste forudsætninger for ligeværd mellem hvide og ikke-hvide kroppe hos elever i folkeskolen?", spørger den ph.d.-studerende i projektet.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.439 andre er allerede tilmeldt

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.972 andre er allerede tilmeldt

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
294 andre er allerede tilmeldt

Netværket Dansk som andetsprog er for alle, som underviser i dansk som andetsprog eller har interesse for undervisning af flersprogede elever og nyankomne. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
559 andre er allerede tilmeldt