Hvordan skaber man de bedste forudsætninger for ligeværd mellem hvide og ikke-hvide kroppe hos elever i folkeskolen, spørger et af de kommende ph.d.-projekter.

Millioner til skoleforskning - blandt andet i lærere som uformelle ledere

Lærere som faglige ledere og som mellemledere er emnerne for to af de 12 ph.d.-projekter inden for folkeskoleområdet, som Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning netop har tildelt omkring 30 millioner til.

Publiceret

De 12 udvalgte projekter

  1. Styrkelse af folkeskoleelevers modelleringskompetencer gennemet tværfagligt samarbejde mellem naturfag og matematik
  2. Tosprogede elevers læsning af fagtekster på andetsproget
  3. Elevers udvikling af Computational Thinking
  4. Undervisning i mundtlighed i folkeskolen
  5. En ny forståelse af læreren i en ledelsesposition
  6. Demokrati og medborgerskab i den målstyrede skole
  7. Forskningsbaseret design af matematikundervisning med dynamiskegeometriprogrammer
  8. Når unge vægrer sig ved skole
  9. Undervisning af flygtningebørn
  10. Faglig ledelse gennem ressourcepersoner
  11. Racial diversitet i det pædagogiske rum
  12. Generiske kompetencemål i naturfagene

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Siden 2011 har ph.d.-rådet givet 82 ph.d.-stipendier til 'praksisnær forskning på grundskoleområdet', og i denne uge har Uddannelses- og Forskningsministeriet offentliggjort, hvilke 12 projekter der har fået ph.d.-midler i 2017. Projekterne gennemføres i et samarbejde mellem en læreruddannelse/professionshøjskole og et universitet. 

"Læreruddannelsen skal basere sig på den nyeste viden, og derfor er Ph.d-projekterne vigtige. De 12 forskningsprojekter vil bidrage til at styrke undervisningen på læreruddannelsen til gavn for både elever og lærere i grundskolen", siger uddannelses- og forskningsminister Søren Pind i en pressemeddelelse.

Ph.d.-rådet havde på forhånd meldt ud, at man i år ville se med særlig interesse på ansøgninger inden for fagenes didaktik, herunder naturfagenes didaktik, håndtering af diversitet, progression og overgange samt ledelse for læring i en målstyret folkeskole. 

Blandt de 12 udvalgte projekter er "En ny forståelse af læreren i en ledelsesposition", hvor den ph.d.-studerende vil skabe ny viden om ledelse for læring i enmålstyret folkeskole.

I beskrivelsen tales om 'en ny positionering af læreren som uformel mellemleder'. Og i et andet projekt handler det om "Faglig ledelse gennem ressourcepersoner", hvor den ph.d.-studerende vil skabe empirisk funderet viden om faglig ledelse i folkeskolen 'gennem formelle ressourcepersoner uden formelle ledelsesbeføjelser herunder hvilke etiske dilemmaer, der kan iagttages i ressourcepersonernes virke'.

Et andet projekt handler om racemæssig diversitet i skolen:

"Hvordan identificeres og repræsenteres den ikke-hvide krop i det pædagogiske rum? Og hvordan kan der pædagogisk skabes de bedste forudsætninger for ligeværd mellem hvide og ikke-hvide kroppe hos elever i folkeskolen?", spørger den ph.d.-studerende i projektet.

Læs mere

Projektbeskrivelser for alle de bevilgedeprojekter (pdf)