Anmeldelse

A Piece of Cake 4

En stor, solid mundfuld

Eleverne i 4. klasse skal videre med deres sprog, og de skal udfordres på den kontekst, som sproget opleves og bruges i. "A Piece of Cake 4" bygger sprogligt og emnemæssigt videre på elevernes skills omkring det nære og lægger op til udsyn til større vidder.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Materialet er en ændret udgave af den tidligere "A Piece of Cake 4" og består af en textbook/web med fem kapitler, en workbook og en teacher’s guide/web. Webdelen har elever og lærer adgang til, når bogen er købt til skolen. Nogle kapitler og enkelte tekster er de samme som i den tidligere udgave, men i de fleste tilfælde er der nye tekster, og nogle temaer er nye.
I materialet er der fokus på at lytte og tale, men også på at udvikle de begyndende skrivefærdigheder. Det er et udtalt afsæt, at eleverne skal skærpe deres nysgerrighed omkring det engelske sprog, få opbygget strategier til læring og kommunikation og fortsat opmuntres til at tage aktivt del i brugen af sproget. Generelt er der gennem hele bogen forskellige teksttyper i genrer, som eleverne kender til. Sprogligt er kapitel 1 på tekstsiden en blid start med flere dialoger, og en naturlig og stigende progression kan følges gennem materialet. Billedmaterialet understøtter tekstforståelsen, og layoutet gør det overskueligt for eleverne at navigere på opslagene.
Materialet indeholder temaer, som er tæt på eleverne, men forsøger også at tilføre udsyn og nye kontekster, som engelsk sprog og kultur kan knyttes til. Temaerne afspejler elevernes status som tweens.
Første kapitels emne, "Teen Talent", må formodes at være noget, eleverne kender til som et internationalt fænomen, og som stadig er oppe i tiden. Det er hot at være på! Men hvor er trenden med de omsiggribende youtubere, som helt sikkert følges af mange elever i 4. klasse? Og hvorfor er One Direction eksemplet på "They’ve got talent"? Kunne der være andre, der var mere sigende i 2017?
Det, der kan muliggøre elevernes arbejde med kompetencemålet "Kultur og samfund", som lyder: "Eleven kan sammenligne børns hverdag i engelsksprogede lande med egen hverdag", er for eksempel i kapitel 3, hvor der ses på populære kæledyr i Storbritannien og USA med sammenligninger til Danmark.
I det meget relevante kapitel "Love food, hate waste!" lykkes forfatterne til dels med at skabe mulighed for udsyn og sammenligning. I forbindelse med en tekst om Wefood lægges der i lærervejledningen op til at facilitere en konkret opgave, hvor eleverne sammenholder med danske forhold ved at gå på jagt efter datovarer i supermarkedet. Ærgerligt er det dog, at forfatterne misser en enestående chance ved at have tekster om "Mary’s Meals" i stedet for at åbne elevernes øjne for den enorme "food poverty", der er i både Storbritannien og USA. Et fænomen som "food bank" kunne måske være bragt i spil. Det ville yderligere have understøttet, at emnet fik en nærhed og ikke blev præsenteret som noget, der eksisterer i ulande
 - langt væk fra elevernes hverdagsliv. Det kunne desuden understøtte forfatternes formulerede pædagogiske princip om at inddrage 21st century skills, herunder "critical thinking", at eleverne skulle forholde sig til disse issues som en del af eksempelvis britisk virkelighed. Oplæg til "critical thinking" lykkes derimod i kapitlet "PetZone", hvor eleverne skal forholde sig til, at nogle mennesker har vilde dyr som kæledyr.
Projekterne, som hvert kapitel afsluttes med, har forskellig karakter. Nogle implicerer ren præsentation, og andre har fokus på fælles deltagelse og interaktion. I lærervejledningen er der i visse tilfælde mere omfattende forklaringer på, hvordan læreren skal facilitere elevernes arbejde med projekterne. Hvor åbne projekterne er, og hvor megen differentiering de sikrer, synes uklart. Differentieringen er ikke stilladseret eller rammesat for hverken elever eller lærer, men må skulle forstås indlejret i elevernes løsning af projektet. Måden, projekterne er beskrevet på i textbook, understreger, at der er fokus på både "fluency" og "accuracy". Det er en proces at blive klar til "den store finale", og det er nyttig læring.

Fakta:

Titel: A Piece of Cake 4

Forfatter: Carol Livingstone, Catherine Watson

Pris: 177,50

Sider: 92

Type: Textbook/web

Forlag: Alinea

Pris: 1937,50

Sider: 117

Type: Teacher's guide/web

Pris: 90

Sider: 64

Type: Workbook

Workbook indeholder forskellige opgaver, der relaterer til textbook. Desuden indeholder den en basal grammar-del og de mest almindelige CL-opskrifter. Generelt er der en del individuelt skrivearbejde i workbook, før det kan tages videre og gøres til genstand for deling og mundtlig sprogproduktion.
Det kunne have været hjælpsomt med ikoner for de respektive arbejdsmåder og kompetencer ved opgaverne. Hvad kan du arbejde med og hvordan, når du tager fat på denne opgave? Det havde også været en mulighed at indikere niveauer og indlejre den differentiering, forfatterne er inde på i lærervejledningen. Heller ikke webdelen understøtter muligheden for differentiering, da den primært indeholder lyddelen til bogens tekster og lyd til opgaver i workbook.

Der er ingen tvivl om, at materialet engelskfagligt er gennemtænkt, og der er masser af stof med en tydelig sammenhæng mellem textbook, workbook og webdelen. Der er mere, end man tilnærmelsesvist kan nå på to ugentlige timer, og det er op til læreren at vurdere, hvad der skal skaleres op og ned, og hvad der skal sorteres fra. Der er vitaminer og kalorier i "A Piece of Cake 4", men de skal fordeles med omtanke og efter behov.