Debat

Man og Mann

Om tiltroen til kærligheden mellem det indre og det ydre

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Man underviser vist ikke i Thomas Mann i folkeskolen. Heller ikke i gymnasiet, så vidt jeg ved. Måske på germansk på universitetet. Men eksisterer det overhovedet mere? Men man gør det nok på visse litteratur- og kulturfag. Ved det ikke. Men, nu behøver man jo heller ikke undervise i Thomas Mann. Der er ikke en naturlov, der befaler det, så man kan jo bare lade være.

Måske er det fordi das Man regerer. Das Man er et begreb, som Martin Heidegger brugte som betegnelse for det menneske, der ikke er subjekt i sit eget liv men gør og tænker som det tror, de andre gør.

Men hør engang, hvad Thomas Mann skrev. Det bør forstås af enhver der underviser børn i udskolingen (som det hedder i dag), og det betyder ikke så meget, at du ikke forstår hvert enkelt ord. Han skriver om sin hovedperson Tonio:

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

”Wer am meisten liebt, ist der Unterlegene und muss leiden, - diese schlichte und harte Lehre hatte seine vierzehnjährige Seele bereits vom Leben entgegengenommen; und er war so geartet, dass er solche Erfahrungen wohl vermerkte, sie gleichsam innerlich aufschrieb und gewissermassen seine Freude daran hatte, ohne sie freilich für seine Person danach zu richten und praktischen Nutzen davon zu ziehen. Auch war es so mit ihm bestellt, dass er solche Lehren weit wichtiger und interessanter achtete, als die Kenntnisse, die man ihm in der Schule aufnögtigte, ja, dass er sich während der Unterrichtssituation in den gotischen Klassengewölben meistens damit abgab, solche Einsichten bis auf den Grund zu empfinden og völlig auszudenken.”

Vinduet

Jeg synes, vi skal forsvare elevernes ret til at stirre ud af vinduet. Til at være ulykkelige og mærke en sær glæde ved at mærke, at de er det.  Til ikke at omsætte deres indsigt til karakterer eller nyttige præstationer. Til at tænke tingene igennem på deres egne præmisser. Og, ja, til at lide og være den, der elsker mest.

Hvordan skulle vi ellers kunne genskabe spændingen mellem Mann og das Man, og hvordan skulle en lærer nogensinde kunne blive til, og hvordan skulle et ungt menneske?

Man underviser heller ikke i Heidegger. Det er heller ikke nødvendigt, når man har Mann.

Kilder

Thomas Mann: Tonio Kröger, 1903

Martin Heidegger: Sein und Zeit, 1927

Powered by Labrador CMS