Debat

Elever interesserer sig faktisk for verdens klima - når de hører om løsninger

GEBU et nyt, filmbaseret undervisningsmateriale til folkeskolen nøjes ikke med at beskrive dilemmaet mellem vækst og klima, men anviser konkrete løsninger – hentet fra Kenya.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Undervisningsmaterialet Grøn Energi til Bæredygtig Udvikling (GEBU) nøjes ikke med at præsentere eleverne for det velkendte dilemma: At hensynet til klimaet på den ene side kræver, at verden skærer drastisk ned på sit forbrug af fossile brændsler, og at verdens fattige – på den anden side – har brug for energi for at komme ud af fattigdommen.

”GEBU har ja-hatten på og anviser løsninger, og det gør de store og ellers så uhåndgribelige udfordringer nærværende, og de mange konkrete eksempler fra Kenya appellerer til eleverne,” som Elzebeth Wøhlk, en af de faglærere, der har været med til at tilrettelægge lærervejledninger og elevopgaver, udtrykker det.

Se og hør hvordan du kan bruge materialet her: 

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

https://sites.google.com/view/gebugrundskolen/startside

GEBU-materialet er finansieret af Danidas Oplysningsmidler og Undervisningsministeriets Udlodningsmidler og ligger derfor frit tilgængeligt på materialeplatformen: http://materialeplatform.emu.dk/materialer/bogkort/101409889

For mere information - se vores nyhedsbrev, som er vedlagt i pdf format.

Har du spørgsmål - er du selvfølgelig meget velkommen.

Hilsen

Anders D. Christensen.

Dansk AV Produktion

PS: Da undervisningsmaterialet jo allerede ER finansieret og betalt - er hensigten med dette indlæg udelukkende at udbrede kendskabet til hele projektet i et håb om stor udbreddelse til gavn og glæde for både lærere og elever.