Debat

Har I tilbud om supervision på din skole?

Forslag om mere supervision til lærerne.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I mange jobs, hvor man arbejder med relationer, indgår supervision som et naturligt led i arbejdet - individuelt eller i grupper. Bare ikke i folkeskolen, så vidt jeg har erfaret gennem mere end 30 års arbejde som lærer, konsulent og skoleleder. Her mener jeg virkelig der er meget at vinde – både i forhold til udvikling af undervisningen og - ikke mindst – lærernes trivsel. Den refleksion man får mulighed for i en egentlig supervision kan holde mange stresstegn fra døren og styrke lærerens faglige og professionelle identitet. Den optimale form for supervision foregår efter min opfattelse ved at en ligeværdig person fungerer som supervisor i en nærmere aftalt og veldefineret, tryg ramme. Det kan være en kollega eller en ekstern konsulent, som er kompetent til opgaven. Al respekt for supervision givet af ledelsen, men den rummer altid en magtrelation, som man ikke kan se bort fra og får derfor et andet indhold. Udgiften til supervision er lille, sammenlignet med hvad det koster at have en langtidssygemeldt kollega, og jeg er ikke et sekund i tvivl om, at supervision er et vigtigt værktøj, som kun har positiv effekt. Derfor en opfordring til at tage det op som idé på din arbejdsplads. Har I allerede gang i supervisionen på din skole, kunne det være spændende med en kommentar.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Powered by Labrador CMS