Debat

Den Relationelle Skole

Dette indlæg introducerer mindre artikelserie i november/december om Den Relationelle Skole

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den Relationelle Skole er udtryk for en skole, hvor der er fokus på relationen mellem skolens aktører, der her defineres, som skolens lærere, pædagoger og ledelse, samt eleverne og deres forældre.

Mit fokus på Den Relationelle Skole bygger på den opfattelse, at ingen læring sker i et tomrum, eller sagt på en anden måde, at al læring sker i interaktion mellem subjekter.

Jeg vil i tre artikler beskrive centrale perspektiver i den Relationelle Skole. Artiklerne kommer til at handle om:

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Eleverne og Den Relationelle Skole 

Udkommer her på Folkeskolen.dk, senest 15. november.

Denne artikel handler om relationen mellem eleverne som ligestillede, i forhold til kvalitet af undervisningen og dennes effekt i forhold til elevernes læring. En artikel, der blandt andet sætter fokus på Peer Learning og Peer Feedback. Artiklen vil bygge på empiri og på nyere forskning.

Lærerne og Den Relationelle Skole

Udkommer her på Folkeskolen.dk, senest 1. december

Denne artikel handler om samspillet mellem lærer og elev. Artiklen sætter fokus på denne asymmetriske relation. Der sættes fokus på denne relations betydning for effekten af undervisningen i forhold til elevernes læring.

Forældrene og Den Relationelle Skole

Udkommer her på Folkeskolen.dk senest 15. december

Denne artikel vil handle om betydningen af relationen mellem forældrene og aktørerne i skolens hverdag, her særligt elever, samt lærerne og pædagogerne.

Artiklerne lægger op til et styrket fokus på Den Relationelle Skole og argumenterer for en styrkelse af det relationelle arbejde i skolen, som modvægt til det tiltagende individuelle fokus og den tiltagende afpersonalisering i skolens daglige virke. Begge dele, som er en konsekvens af ydre styrende faktorer.