Debat

Fransk eller dansk?

Efterårsferien har ført mig til Foix i Pyrenæerne, og muligheden for at se en fransk skole er opstået, så min evige skole-nysgerrighed resulterede i et besøg

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De mange spørgsmål

Hvad er egentlig forskellen på matematikundervisning i Danmark og Frankrig, og hvordan er det at have et fælles curriculum, som man bare skal følge, hvad gør det ved lærerprofessionalismen, og bliver det til et konkurrenceparameter internt på skolen og hvad betyder det egentlig i hverdagen.

Hvordan dokumenterer de deres arbejde, og hvordan ser der egentlig ud på en fransk skole?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Jeg har set engelske, irske og finske skoler, hvor de meget flittigt hænger ”hjemmegjorte anskuelsestavler” op, og er nysgerrig på om den samme tendens gør sig gældende i Frankrig. Hvordan er forholdet med træning og problemløsning, og hvordan med det mundtlige og bruger de IT i matematikundervisningen og hvordan bruger de det.

Fransk matematikundervisning

Jeg blev hurtigt skuffet. Der var absolut ingen tegn på matematik nogen steder på skolen. Der er ingen tavler i klasserne, heller ikke digitale skærme, der var kun borde og stole. Skolen havde 850 elever og et computerlokale med 15 stationære computere, som blev brugt til at lægge en CD-rom i drevet og så læse på skærmen. Der blev ikke anvendt GeoGebra eller Excel. Der var ingen former for plakater et lignende, der viste at der blev undervist i flag, det eneste tegn jeg så, var et engelsk flag i lokalet tilhørende engelsklæreren. Jeg fik et stærkt indtryk af, at eleverne skrev og læreren dikterede.  Der var ingen elevproduktioner nogen steder, alt var rent og sterilt. Samtale med lærerne var besværliggjort af mit ringe fransk og deres totalt fraværende engelsk. Men de franske lærere tænkte, at de underviste, som de var blevet bedt om at gøre. Så det var fint og lidt for hippieagtigt, når jeg forsøgte mig med problemløsning og IT som elementer i matematikundervisningen.

Kontrol

Når eleverne forlod skolen om eftermiddagen skulle de vise deres skoleskema, der sad bagerst på deres ”kontaktbog”, så de på den måde kunne kontrollere om, der var elever, der forlod skolen før tid. Endnu et tegn på ro, renlighed og kontrol.

Skolen, der lå naturskønt, havde en utrolig fin kantine, hvor eleverne hver dag kunne indtage et godt 3-retters måltid. Så på de lange skoledage er det fint med en kantine til eleverne. Det var nok det mest opløftende ved det skolebesøg for os.

Religion i den franske skole

Når jeg skriver os, er det fordi at jeg er sammen med en medarbejder fra Folkekirkens Skoletjeneste. Vi er med Frederiksberg Kirkes Pigekor, hvor jeg har en datter der synger, og vi er begge nysgerrige på, hvordan vi kan perspektivere vores egen praksis til den franske. Hvordan bedriver man religionsundervisning i Frankrig og har de institutioner, der kan sammenlignes med vores skoletjeneste. Er det prøvefag og hvor mange timer har eleverne på de forskellige klassetrin? Hvilken status har faget?

Svarene var nedslående. Der var ikke religionsundervisning, og man måtte som lærer ikke tale om religion med eleverne. En lærer fortalte, at hun gik over i kirken for at vise eleverne orglet, men samtidig også viste dem kirken som et museum. Hun håbede at ingen opdagede det. Hvis børnene stillede religiøse spørgsmål, skulle lærerne svare meget kort, at det var et religiøst spørgsmål, og det måtte de tale videre med deres forældre om. Det virker underligt i en tid, hvor religion giver anledning til mange udfordringer i mange samfund, at man forbyder og benægter.

Ingen religiøse symboler i den franske skole, ingen smykker med kors eller lignende, men heller ingen tegn på matematik. Vi stemmer for den danske skole.

Powered by Labrador CMS