Anmeldelse

Kaliber 7

Kaliber af en vis karat

Scenariebaseret, progressivt dansksystem til udskolingen. "Kaliber" fra Alinea er grundigt og interessant – med få væsentlige mangler.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Alineas serie "Kaliber" er ikke for lærere med ondt i forberedelsen. "Kaliber" kræver tid, og det giver god mening at sætte sig ind i ideen bag. De fleste temaer i materialet lægger op til scenariebaseret undervisning. Det er ikke lige tydeligt i alle temaer, at eleverne arbejder scenariebaseret, men det er for så vidt uproblematisk. De steder, hvor det er tydeligt, at eleverne indtager en ”rolle”, giver det god mening.

Fakta:

Titel: Kaliber 7

Forfatter: Simon Skov Fougt, Rasmus Fink Lorentzen, Mike Juel Taagehøj

Pris: 750

Sider: 79

Type: Lærervejledning

Forlag: Alinea

Pris: 216

Type: Elevbog

Lærervejledningen præsenterer den scenariebaserede undervisningsform. Ideen er at lade eleverne arbejde, som om arbejdet ikke bare er skolearbejde, men arbejde, som skal anvendes i en professionel sammenhæng. I det første forløb i materialet til 7. klasse handler det om kulturarv. Eleverne skal forestille sig, at de skal levere forslag til en liste over vigtige elementer i dansk kultur, som skal med på en Unesco-liste over ungdomskultur i FN's medlemslande. I et andet scenarie skal eleverne udfærdige elektroniske anmeldelser af bøgerne på skolebiblioteket.

Men der er også et tema om troværdighed på nettet. Et relevant og særdeles vigtigt tema. Her er det lidt vanskeligere at få øje på ”scenariet”. Til gengæld præsenterer temaet interessante eksempler på hjemmesider, hvis troværdighed det er særdeles vigtigt at forholde sig til.

Generelt er teksteksemplerne i "Kaliber" velvalgte og meget varierede. Det giver en fin bredde i de forskellige temaer, og det kan også inspirere til at arbejde videre med nogle af de tekster, som kun bringes i uddrag.

Temaerne er også mangfoldige. I materialet til 7. klasse handler det om ungdomskultur, jobsøgning, troværdighed på nettet, at være teenager, nabosprog, virale kampagner, anmeldelser og om at være på flugt. Der er således en god bredde i temaerne – fra klassiske emner til mere moderne problematikker.

Nu kan man selvfølgelig ikke tage hensyn til alle eventuelle huller i mulige læreres viden om dette eller hint. Dog tænker jeg, at man ikke umiddelbart kan antage, at alle lærere er opdateret på viden om websideanalyse og skrifttyper. Man kan naturligvis heller ikke gå ud fra, at alle lærere er fortrolige med opsætning og formidling af læringsmål. Alligevel tænker jeg, at det sidste dog er nogenlunde forventeligt. Læringsmål er ganske vist hot lige nu, men det er jo ikke nyt, at lærere har opsat mål for undervisningsforløb – det er vel en slags bærende ide for undervisning, at der er en mening og plan med galskaben.

Det kan selvfølgelig være særdeles tidskrævende at nedfælde læringsmålene, måske er det derfor, "Kaliber" er yderst grundig, når det gælder det. På websiden kan man finde udførlige skemaer, der formulerer målene i de enkelte forløb – endog meget udførligt.

Til gengæld er der ingen hjælp at hente, hvis læreren ikke er helt opdateret på websideanalyse eller er lidt usikker på nyere teknologi. Kunne man tænke sig, at "Kaliber" kunne bidrage med en kort guide til læreren om, hvordan man finder viden om skrifttyper, weblayout og internetbaseret kommunikation? Hvis vi skal lave opdaterede multimodale analyser, er det ikke nok at anvende almindelig solid billed- og tekstanalytisk sans. Webkommunikation er i rivende udvikling og kræver nye redskaber og ny viden. Til afsnittet om boganmeldelser foreslår materialet, at eleverne i deres digitale anmeldelse kan anvende QR-koder. Fremragende ide, men kunne der ikke lige have været en lynguide til QR-koder i lærervejledningen?

Trods disse indvendlinger virker "Kaliber"-serien som et velgennemtænkt og progressivt system til udskolingen med bog, lærervejledning og websiden. Anmeldelsen her er baseret på materialet til 7. klasse, og allerede her er afgangsprøven tænkt ind. Således er der forslag til paralleltekster, som kan benyttes ved prøveform B.