Debat

Innovation i de danske skoler

Jeg er interesseret I at høre, hvorvidt innovationen i folkeskolen udvikler sig i disse år. Hvad er den primære driver bag, er det undervisningsministeriet, lærerne, forældrene eller måske børnene?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hej alle,

Mit navn er Cecilie og jeg kommer fra Traeningsguiden, så mine tanker her skal ikke sættes i reliet med undervisere i den danske folkeskole.

Jeg er interesseret I at høre, hvorvidt innovationen i folkeskolen udvikler sig i disse år. Hvad er den primære driver bag, er det undervisningsministeriet, lærerne, forældrene eller måske børnene? For ved en hurtig søgning på Google kom jeg frem til Undervisningsministeriet hvor de skriver:

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

"Innovation og entreprenørskab er et tværgående tema i folkeskolen. Eleverne skal udvikle innovative og entreprenante kompetencer, så de kan anvende deres personlige, faglige og sociale ressourcer.

Innovation og entreprenørskab er orienteret mod varierede og praksisorienterede undervisningsformer. Der er fokus på elevernes kompetencer til at skabe, udvikle og handle. Innovation og entreprenørskab lægger vægt på elevernes proces og evner til at organisere, kommunikere og samarbejde.

I undervisningsvejledningen for innovation og entreprenørskab kan du få inspiration til, hvordan du kan arbejde med innovation og entreprenørskab, som en del af den faglige undervisning og som proces- og projektforløb på tværs af fag."

Jeg stiller allerede spørgsmål ved ordet 'skal' ift. at eleverne skal udvikle innovative og entreprenante kompetencer. Nogle er innovativt anlagt, andre er ikke. Det er lidt som at presse samtlige personer til at løbe en distance på 3 km. i en coopers test, selvom at vi alle godt ved, at det kræver en umanerlig kondition og vilje.