Blog
3   22

Når eleverne går i sort

Abonner på nyt om Folkeskolens engelskrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Test er nødvendige for at klæde vores elever i udskolingen på til den afgangsprøve, der venter dem i slutningen af 9. klasse. Men hvordan tackler vi et stadig stigende antal elever, der bare ved ordet ’test’ begynder at hyperventilere og nærmest går i sort af nervøsitet og angst?

Foto fra flickr.com

Test. De kan ikke undgås – heller ikke i engelsk. For selvom den skriftlige afgangsprøve er i udtræk, så skal de altså prøve kræfter med den slags opgaver, de udsættes for, hvis den bliver aktuel. Min søde, dygtige og meget ambitiøse 8. klasse blev derfor i sidste uge udsat for en grammatiktest på Gyldendals Webprøver. For mig var det bare ’another day at the office’ – jeg havde jo lavet denne type test med masser af elever i tidens løb – men for flere af mine elever i denne klasse, viste det sig at være noget mere alvorligt. For det var jo ikke bare en opgave, men en ’test’.

Afgangsprøve kontra almindelig hverdagstest

Det er egentlig ikke, fordi jeg ikke har erfaring med nervøse elever. Som lærer i udskolingen har jeg efterhånden haft en del elever til afgangsprøve, og her er det snarere reglen end undtagelsen med svedige håndflader og flakkende øjne. Det kan jeg sådan set godt håndtere – og forstå. Det er jo trods alt den afsluttende prøve, og for mange af eleverne er det første gang, de overhovedet er i en sådan situation. Men at en helt almindelig, i min verden meget uskyldig engelsk grammatiktest, skulle afstedkomme hyperventilerende elever med panikangsten malet i øjnene, havde jeg ikke lige set komme.

Artiklen fortsætter under banneret

Flere test er ikke lig med mindre nervøse elever

På kontoret efterfølgende kunne jeg forstå, at jeg bestemt ikke er den eneste lærer, der har oplevet elever gå i sort ved helt almindelige hverdagstest. Og det gør mig alvorligt bekymret. For jeg har en lumsk anelse om, at det her er noget, vi som lærere er nødt til at være mere beredte til i fremtiden. Nok kommer der flere og flere test i folkeskolen, men det er ikke ensbetydende med, at vores elever bliver bedre til og mere fortrolige med dem. I hvert fald har vi en gruppe unge mennesker, der går i den helt anden retning. Og hvordan hjælper vi dem bedst muligt?


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Engelsknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Sproglærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.602 andre er allerede tilmeldt