Blog
1   15

Hvor meget skal praktikanten egentlig vide?

Abonner på nyt om Lærerstuderende - Jeanet Christiansen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Jeg skal snart i min sidste praktik. Jeg har lært, at hver skole er fuldstændig forskellig, og har hver deres principper og regelsæt. Inden jeg begynder i praktikken, bliver jeg altid informeret om praktiske ting omkring skolen og hverdagen. Men er der en grænse for, hvor meget jeg skal involveres i de enkelte elever og deres personlighed?

Er det en nødvendig information?

Det er en svær balance, når man har møde med sin praktiklærer om hvor meget information om eleverne, der skal lækkes på forhånd. Når alle praktiske informationer om skema og faglige forløb er videregivet, synes der altid at være et tomrum efterladt tilbage, som skal udfyldes med en briefing om eleverne og klassens aktuelle situation.

Personligt synes jeg, det er skønt at vide, hvilken personlighedsmæssig klasse, jeg kommer til at skulle tilbringe min tid med de næste 6 uger. Er de sprængfyldt med energi? Ambitiøse? Motiverede? Udfordrende? Hvis jeg ikke fik at vide på forhånd, hvilke elever jeg skal tillægge mig ekstra opmærksomhed, og hvordan klassen fungerer som helhed, ville jeg føle, jeg blev kastet for løverne, fordi jeg ikke ville være forberedt på, hvilke udfordringer jeg ville møde i min praktik.   

 

Artiklen fortsætter under banneret

Informationsudvekslingens bagside

Men på den anden side kan informationsudvekslingen om konkrete elever og klassen også give bagslag. Er klassen ikke velfungerende, kan det hurtigt komme til at påvirke min praktikperiode negativt allerede inden, den er begyndt. Og i sekundet jeg får at vide, at jeg skal have en klasse med udfordringer, er min første indskydelse altid at flygte så hurtigt ud af den dør, jeg kom fra og efterlade et minde om mig i form af en personformet omrids i døren.

Netop fordi jeg tvivler på mine evner til at håndtere en klasse med udfordringer, og i alt tankemyldret glemmer alt om sund fornuft for en kort stund, kan information om klassen på forhånd godt virke overvældende.

Er den uddybende information om elevernes personlighed virkelig så nødvendig at give på forhånd? Eller skal læreren vente med nogle informationer til vi praktikanter selv erfarer klassens personlighed? 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket Praktiklærere er for alle, der tager sig af de lærerstuderendes praktik på folkeskolerne, og andre med interessere for området. I samarbejde med Praktiklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
26 andre er allerede tilmeldt

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
210 andre er allerede tilmeldt