Anmeldelse

Sproglig udvikling i fagundervisningen

Fagligt, flot og forvirrende

Undervisningsministeriets længe ventede gratis inspirationsmateriale til arbejdet med den sproglige udvikling i fagene er nu tilgængeligt. 13 udførlige og fagligt stærke forløb ligger på Emu'en - lige til at hente ned. Sådan da.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Som lærer skal man integrere sproglig udvikling i sin undervisning, og det skal man, hvad enten man underviser i dansk, matematik eller idræt, og uanset hvilken alder og hudfarve ens elever har. Sproglig udvikling er indarbejdet i Fælles Mål for alle fag som et obligatorisk tværgående tema sidestillet med innovation og entreprenørskab og it og medier, og alle lærere er derfor rent formelt forpligtede på at medtænke den sproglige dimension - men skal jo først og fremmest gøre det, fordi det giver mening; fordi det sproglige fokus er afgørende for de tosprogedes sproglige og faglige udvikling og i øvrigt styrker alle elevers læring.

Fakta:

Titel: Sproglig udvikling i fagundervisningen

Pris: Gratis

Forlag: Emu

Én ting er imidlertid erkendelsen af, at fag og sprog hænger sammen, noget andet hvordan man helt konkret tænker sprogudvikling ind i den daglige faglige undervisning. Det er dét, som dette nye, gratis onlineinspirationsmateriale forsøger at give forskellige forslag til. Med i alt 13 gennemarbejdede og detaljerede undervisningsforløb har professionshøjskolerne UCC og Via UC på vegne af Undervisningsministeriet udviklet og afprøvet konkrete bud på, hvordan skolerne kan gå til arbejdet med den sproglige opmærksomhed i fagene med fokus på at styrke ikke mindst de tosprogede elevers sproglige og faglige udvikling.

Materialet ligger på Emu’en: Først en præsentation af og en kort introduktion til arbejdet med sproglig udvikling rettet mod lærere, resursepersoner, ledelser og forvaltninger (og lærerstuderende, vil jeg tilføje). Denne 12-siders introduktion er desværre serveret med et noget uambitiøst layout, der ikke hæver sig over basale Word-standarder, og hvor brugen af bokse og fonte snarere forstyrrer end gavner læsningen. Men kan man ignorere indpakningen, er det en god og relevant indføring, hvor det gøres klart, hvordan sproglige aktiviteter i det enkelte fag giver mulighed for at lære både på, med og om sproget, og med meningsfuld viden om sprogtilegnelse og vigtige pointer om god undervisning generelt.

Under introteksten ligger link til undervisningsforløbene. Der er udarbejdet forløb på mellem fire og 14 lektioner til alle tre trin i fagene dansk, matematik, historie og idræt samt ét forløb til natur/teknologi. Et klik på det valgte forløb åbner en underside med en struktur, som er ens for alle forløb – heldigvis, fristes man til at sige, eftersom det kræver en lige tunge at gennemskue opbygningen og overskue indholdet.

Øverst er de relevante videns- og færdighedspar peget ud, og ved siden af præsenteres korte indgangstekster til hvert fag og forløb. Efter en beskrivelse af formålet fører underoverskrifter og læs mere-link læreren gennem betragtninger om særlige træk ved tekster og sprog generelt for faget og konkret for det respektive forløb. Disse kortfattede beskrivelser af det enkelte fags sproglige særkende er en god og hurtig mulighed for at betragte sit fag gennem sproglige briller.

Nederst ligger selve forløbet delt op i faserne planlægning, gennemførelse og evaluering. Alene planlægningsfasen er beskrevet på fire forskellige undersider om henholdsvis "Elevforudsætninger og læringsmål", "Stilladsering", "Tegn på Læring" og "Evaluering i planlægningsfasen" – alle med relevante betragtninger og tilbud om formuleringer til læringsmål, men den digitale opsplitning af hvert eneste undertema er – hvor konsekvent den end måtte være – forstyrrende, og gennem de mange klik frem og tilbage mellem niveauerne mister jeg fornemmelsen af sammenhæng og nødvendighed. Det er muligvis nemt at klikke sig igennem, men det er mindst lige så let at lade være ...

På undersiden "Gennemførelse" er lektions- og aktivitetsbeskrivelserne til det enkelte forløb placeret. Filerne hentes igen i et almindeligt og ikke særlig appetitligt Word-format, hvis fordel naturligvis er, at man selv kan tilføje og passe til. Det er også på dette niveau i strukturen, at der til alle forløb ligger lærervejledninger (undtagen til natur/teknologi og det ene historieforløb) og eksempler på arbejdsark (undtagen til idrætsforløbene) med alt fra hultekster til ordforklaringskort, sætningsstartere og arbejdsspørgsmål - lige til at bruge i undervisningen i morgen.

De faglige forløb forekommer spændende og relevante, hvad enten de handler om arkitektur og ligedannethed i trigonometri, om affald eller om jernalderen i Norden. Nogle aktiviteter er CL-inspirerede, mens andre lægger sig op ad en genrepædagogisk tilgang, og sammenfletningen af de konsekvent sprogligt bevidste aktiviteter og forløbenes fagfaglige lødighed er eksemplarisk - og til tider måske også vel insisterende. For hvad med de mange andre vinkler, der også skal medtænkes? Medindflydelsen? Det digitale? Bevægelsen?

Forslag til lektionsfordeling, organisering og aktiviteter præsenteres meget udførligt og detaljeret. Der er ingen tvivl om, at de mønstergyldige beskrivelser kan fremme en overførbar forståelse for den sprogbaserede tilgang til fagene, men nogle steder føres læreren så fast ved hånden, at det næsten gør ondt, for eksempel når der angives lange, velformulerede, færdigudbyggede citater, som læreren kan sige på et givent tidspunkt i lektionen.

Tilbage på det enkelte forløbs hovedside har man til sidst mulighed for at hente hjælp til slutevalueringen, som lægger op til selvevaluering fra både elevens og lærerens side og feedback begge veje.

Der er ingen tvivl om, at dette hjørne af Emu'en er blevet rigere af dette materiale, der kommer rundt om alle niveauer i en sprogbaseret undervisning. Men jeg synes ikke, den digitale formidlingsform gør noget godt for materialet. Det er ærgerligt, at struktur og form tager så megen opmærksomhed fra indholdet. Også i denne anmeldelse.