Debat

For defensiv

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I et par år har Danmarks Lærerforening været på hælene i forhold til BUPL, Forbundet for Pædagoger og Klubfolk, der har formået at sætte egne faglige interesser øverst på den skolepolitiske dagsorden: Ved pædagogernes mellemkomst skal børnene lege mere i skolen, det vil fremme deres udvikling fagligt såvel som socialt, og lærerne må acceptere, at de ikke magter opgaven alene.

Og så kommer der en undersøgelse, der klart dokumenterer nytten af en udvidelse af den rene undervisningstid. I et par dage har Græsted-Gilleleje-projektet fyldt medierne med beretninger om, hvor gavnlig én ekstra undervisningstime om dagen på de fire første klassetrin nu viser sig at være. Her får Danmarks Lærerforening skarpt skyts leveret på et sølvfad, værsgo', lige til at bruge som afsæt for en pressemeddelelse om nødvendigheden af at styrke skolens kerneydelse, leveret af professionelle lærere på ganske almindelige arbejdsvilkår. En sådan pressemeddelelse var antagelig blevet koblet direkte på presseomtalen, og lærerne kunne let have taget et stik hjem i offentligheden. Den pressemeddelelse er bare ikke kommet.

Endnu et eksempel på, at den nuværende ledelse ikke kender sin besøgelsestid. Den er simpelthen for defensiv.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Niels Christian Sauer

Karlebo