Blog
1   9

Venner fra fremtiden direkte ind i undervisningen

Abonner på nyt om Falihos i dit personlige nyhedsbrev.


Har du nogensinde sat en film på, fordi du ikke havde tid til at finde de fede engagerende kilder eller lave de gode elevinddragende aktiviteter? Det er der nok mange der har og med DRs Venner fra fremtiden er det (næsten) gjort til en lødig løsning.

Indrømmet – jeg har svært ved at holde den kritiske kasket på i dette indlæg. Hvis du læser resten, må du acceptere, at det mere har præg af lovprisning end anmeldelse. Jeg så i går aftes de første to afsnit, af DR Ultras serie Venner fra fremtiden, hvor to børn fra nutiden rejser tilbage i tiden for at hjælpe en familie eller en person med problemstillinger, der kræver forståelse for den tid de lander i og indlevelse i den kompleksitet de personlige dilemmaer repræsenterer. Min datter på 11 var fuldstændig opslugt og jeg vil ikke udelukke, at det er grunden til en del af min begejstring – hun bider sjældent på mine historiefortællinger! Det er dog ikke den eneste grund til, at jeg blev glad som historielærer. Jeg ved, at der er kolleger, der har svært ved at nå den dybdegående planlægning og at der er lav linjefagsdækning i faget. Det betyder desværre, at det nogen steder er svært at rykke ved forståelsen af faget som en overlevering af den sande viden om fortiden og som en sammenhængende fortælling, der i en dansk sammenhæng begynder med vikingerne. Evnen til at arbejde med dilemmaer og problemstillinger er noget af det eleverne skal prøves på i faget. Og netop dilemmaer og problemstillinger er omdrejningspunktet for Venner fra fremtiden. Serien viser endda, hvordan man kan bruge kilder – i den brede kildeforståelse – til at gøre børn til detektiver i historien. I afsnit 1 Den tyske pistol lander børnene i efterkrigstiden, hos en mand, hvis kone er flyttet fra ham fordi han opfører sig utilregneligt. Sammen med børnene finder vi en pistol, et billede og interviewer en af mandens venner for gennem kilderne at finde ud af, at han sammen med andre fra modstandsbevægelsen havde henrettet stikkere, da nazisterne havde tabt krigen.

Skal man alligevel dryppe lidt malurt i bægeret, så synes jeg modstandsmanden slipper for let lige i dette afsnit. Der bliver ikke stillet spørgsmålstegn ved hans handlinger, de bliver begrundet og undskyldt og han overvejer at tage sit eget liv i skam. Ham kan man da kun have sympati for, selvom det udtrykker en selvtægt de færreste sandsynligvis vil acceptere i dag.

Artiklen fortsætter under banneret

Hvorom alting er, så er jeg glad – næste gang du har svært ved at nå den grundige planlægning, så se et afsnit af Venner fra fremtiden med dine elever og drøft de dilemmaer nutidsbørnene møder. Man kunne måske endda ønske af DR, at de ville facilitere, at serien blev omsat til didaktik eller som minimum tænkt ind i en didaktisk kontekst.

Link til Venner fra fremtiden:

https://www.dr.dk/tv/se/kaploeb-med-tiden/venner-fra-fremtiden/


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet
Folkeskolen.dk er lukket for indlæg og kommentarer fra 6. juli og i uge 28 og 29 - vi åbner igen mandag den 23. juli. God ferie!

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
6.476 andre er allerede tilmeldt